‘Alles moet kloppen op de nieuwe locatie, niemand moet wachten op een schone auto’

In de regio rondom Amsterdam moet binnenkort een van de grootste carwash paleizen van Europa verrijzen. Rob van den Boogaard, eigenaar van Autoradam zit achter het project dat volgens hem het meest op een kathedraal moet gaan lijken, maar dan wel volgebouwd met alles om auto’s, maar ook busjes, suv’s en bakwagens in noodtempo te wassen. “Ik wil dat niemand hoeft te wachten, met wat voor voertuig je dan ook komt. Ik zet het dan ook liever te groot op, dan dat ik achteraf denk had ik toch maar wat extra stofzuigplekken of wasboxen gebouwd”, zegt de ondernemer enthousiast.

Groot moet de nieuwste Autoradam locatie in Amsterdam zeker worden. De totale oppervlakte die zou kunnen worden volgebouwd, zou een slordige 40.000 vierkante meter bedragen aan bruto vloeroppervlakte. “Voorlopig zijn we met invullen bij 24000 vierkante meter gestopt we moeten natuurlijk wel invulling voor al die ruimte hebben. Het grappige is wel dat toen ik het nieuws bekend maakte ik al gelijk door verschillende partijen ben benaderd om samen te werken. In principe hebben we plek zat dus dat is alleen maar leuk. We mogen tot 40 meter hoog bouwen”, zegt hij.

Spookhuis

De nieuwe wasstraat van Autoradam ziet er vanbuiten door de bijzondere vorm en hoge toren een beetje uit als een kathedraal, toch kwam de inspiratie voor enkele elementen in de wasstraat uit een heel andere hoek. “De wasstraat en interieurbaan gaan over twee verdiepingen. We gaan een groot atrium creëren waar alles omhoog rolt. Het wordt een beetje een spookhuis idee. Je stapt in je karretje – in dit geval je auto – halverwege kom je een stukje buiten op een soort balkon om weer naar binnen te verdwijnen. Dat idee hebben we gebruikt voor dit gebouw. Nu het steeds meer vorm krijgt door alles uit te tekenen, kan ik niet anders zeggen dan dat het uniek begint te worden. De lengte van de kettingbaan is daarbij voor mij geen ding, ik geloof meer in beleving. Mensen die hier komen wassen moeten echt het wauw-effect ervaren”, zegt de ondernemer.

De inspiratie voor het nieuwe paradepaardje van Autoradam haalde hij niet alleen bij spookhuizen. Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam vormde tevens een inspiratiebron voor Rob. “Ik liep daar een tijd geleden en stond echt versteld van de binnenkant. Je kan omhoog kijken in dat depot en overal is wat te zien. Het is heel open en is ook van binnen echt een soort kunstwerk. Daarnaast is het pand zelf ook heel indrukwekkend en dat is hetzelfde wat ik met dit nieuwe project wil bereiken. Mensen moeten versteld staan. Door alles over verschillende verdiepingen te verspreiden verplaatsen auto’s zich straks meerdere keren door de wasstraat ik wil dat op een soort achtbaan achtige manier doen. Van links naar rechts met de hoogteverschillen spelen.”

De eerste tekeningen van het nieuwe Autoradam project zien er indrukwekkend uit. Het pand werd door de vorm door sommige medewerkers van Rob al snel omgedoopt tot waskathedraal. Volgens de ondernemer is het ook goed om inspiratie op te doen. Dat deed hij eerder al voor zijn filiaal in Almere waar hij een kas overheen bouwde. “Dat effect willen we hier ook. Je moet door het pand kunnen kijken. Er komt een groot atrium dat je vanuit heel het pand bijna kunt zien waar zo’n vijftig stofzuigplekken komen. Ik wil het goed aanpakken en wil liever vijf plaatsen teveel dan te weinig.”

Kasbouwer

De kas constructie die Rob over zijn filiaal in Almere bouwde bleek een succes. “Je zou het een soort eerste test kunnen noemen. Dat is 2000 vierkante meter, dit nieuwe project wordt natuurlijk een heel stuk groter.” De basis voor het project ontstond door een idee voor zijn eigen tuin. Ik wilde een speciale serre, daardoor ben ik meer in de tuin gaan leven dat was de basis voor het overkappen van de wasstraat in Almere. Ik wilde daar meer leven in.” Samen met een leverancier ontwikkelde hij zonnepanelen die genoeg licht doorlaten om een mooi natuurlijk licht in de wasstraat te krijgen. “Doordat het doorschijnend is krijg je het idee dat je in een hele grote ruimte bent, het voelt bijna een beetje als buiten. De uitdaging wordt klimaatbeheersing door middel van uitgekiende natuurlijke ventilatie. Door de panelen op het dak heb je geen last van de felle zon en sta je droog en uit de wind als het bijvoorbeeld stormt.” De nieuwe locatie moet hetzelfde effect hebben als in Almere, alleen vijf keer groter.

Waar de locatie precies komt, houdt Rob nog even voor zichzelf. “Ik kan wel zeggen dat we echt op een goede zichtlocatie zitten bij de snelweg en dat je ons als je vliegt vanaf Schiphol goed kan zien straks. Ik ga binnenkort de proef maar eens op de som nemen”, zegt hij lachend. Volgens hem zijn de meeste instanties die akkoord moeten geven voor het plan inmiddels akkoord. Eind dit jaar hoopt hij alles definitief rond te hebben. “Stroom is vooralsnog het grootste struikelblok gebleven. We kunnen heel veel zelf opwekken doordat het dak straks bestaat uit zonnepanelen, maar terugleveren is tegenwoordig ook een uitdaging. Het pand wordt sowieso heel duurzaam. We maken veel gebruik van gerecyclede materialen en natuurlijk is glas een van de duurzaamste materialen die je kunt gebruiken. Dat is ook een vereiste vanuit de gemeente Amsterdam.”

Grootste wasstraat

Dat zijn wasstraat waarschijnlijk tot de grootste van Europa gaat behoren deert Rob niet zoveel. “Iedereen roept altijd ik heb de grootste, maar dat vind ik niet belangrijk. Het gaat mij erom dat een auto snel schoon wordt. Ik vind dat mensen niet moeten wachten op een schone auto en dat is met name ook de reden dat ik het zo groot ga opzetten in Amsterdam. Daarom kiezen we ook voor een dubbele wasstraat met een lange ketting puur en alleen om grote aantallen snel en goed te kunnen wassen want dat is alles dat in mijn ogen telt. We willen zo’n 300 auto’s per uur kunnen wassen straks waarbij we geen wachttijden hebben. Welke firma onze apparatuur gaat leveren ligt overigens nog open. Veel leveranciers hebben stappen gemaakt en leveren goede apparatuur.”

Naast een dubbele wasstraat en interieurbaan komen er ook een hoop hoge inpandige wasboxen. “We kijken momenteel nog naar de indeling van wat we precies kwijt kunnen.” Het wordt volgens de ondernemer ook mogelijk om op het grote stofzuigplein de auto op te laden. “Ik denk dat er over 20 jaar geen tankstation meer bestaat zoals nu. Elektrische auto’s zijn vooralsnog de toekomst en wie weet wordt het nog wel waterstof, maar ik denk dat onze hele infrastructuur flink gaat veranderen in de nabije toekomst.”

Ambitie

Qua aantal wasstraten voor Autoradam heeft Rob geen doelen. “Heel mijn leven ben ik een soort vrijgevochten cowboy geweest. Dat soort doelen heb ik ook nooit gehad. Het lijkt me wel mooi om meer met andere ondernemers samen te werken. Misschien kan ik met anderen nog wat mooie projecten zoals we in Amsterdam gaan doen opzetten, maar het is geen doel. Ik wil vooral lekker creatief bezig zijn en wie weet wat daar verder uit komt. Het lijkt me ergens nog wel leuk om nog twee of drie creatieve nieuwe dingen te verzinnen. Zo’n wascarrousel als bij Anac bijvoorbeeld, dat zijn dingen waar ik echt enthousiast van raak en zelf ook dagelijks mee bezig ben.”

Volgens Rob moet beleving veel meer centraal staan bij het wassen van auto’s. “De dertien in een dozijn wasstraten kent iedereen wel, auto’s worden schoongemaakt dat is het hoofddoel natuurlijk, maar dat hebben er veel al wel onder de knie. Het is dan leuk om nog een stap verder te gaan. Verder te kijken dan een vierkante doos waar auto’s worden schoongemaakt. Innoveren en onderscheidend zijn dat is veel leuker. Het gebouw wordt misschien ook nog wel belangrijk in de toekomst dan de techniek, want die is bij de meeste sowieso wel goed. Beleving dat is waar het overal om draait tegenwoordig. Ik blijf in ieder geval ondernemen en out of the box denken zo lang als ik het leuk vind en mijn gezondheid het toe laat natuurlijk”, besluit hij.

Lees ook: Autoradam ontwikkelt eerste grote wasstraat voor bakwagens

Leave Your Comment

Your email address will not be published.