Bas Kuzee heeft zijn waspaleis aan de Anthony Fokkerstraat in Goes gisteren officieel geopend. Vanaf 1 december is iedereen welkom om kennis te maken met zijn paradepaardje, de grootste wasstraat van Zeeland. ‘Ik denk dat de uitstraling onze wasstraat echt onderscheid van andere in Nederland. Door het gebruik van natuurlijke materialen in de afwerking hebben we echt wat unieks neergezet. Onze klanten zullen positief worden verrast, helemaal als ze naar onze andere vestiging in Goes zijn geweest in het verleden, dit is echt next level ten opzichte van daar.’
Tijdens een feestelijke avond knipte Bas in bijzijn van zijn vrouw en kinderen met een grote gouden schaar het lint voor de ingang van zijn wastunnel door. Vervolgens ging onder applaus van de vele genodigden de verlichting in de tunnel aan. Een indrukwekkende lichtshow licht de straat op. ‘Of het nu ’s middags of ’s avonds is we hebben er niet voor gekozen om de wasstraat middels ramen aan de buitenwereld te tonen, we hebben hem juist verduisterd zodat iedereen, wanneer je ook komt, van dezelfde beleving geniet’, zegt hij trots.
Afrekenen
De wasstraat ligt aan een doorgaande weg en valt door de verlichting aan de buitenkant goed op aan voorbijrijdende auto’s. De wasstraat heeft drie inrijlanen. ‘Het inrijden vormt vaak een bottleneck voor een wasstraat. Daarom kunnen mensen bij ons bij drie portalen afrekenen. We hebben een laan voor abonnementhouders, zij kunnen gelijk doorrijden. Dan hebben we er nog 1 waar alleen met kaart betaald kan worden en een inrijlaan waar ook cash gebruikt kan worden. Iedereen kiest een wasprogramma en rijdt vervolgens door richting de wasstraat.’
Boven de inrijlanen hangt speciale verlichting die doet denken aan de lampen in luxe detailingstudio’s het zorgt voor een spectaculair effect. Vervolgens rijden bezoekers om een indoor Zeeuws duinlandschap naar de ingang van de wasstraat. ‘Alleen bij het betreden van de wasstraat staat nog iemand om auto’s goed in de ketting te begeleiden. De wasstraat maakt auto’s in korte tijd goed schoon. Tijdens het wassen kunnen mensen van de verlichting genieten.’ Na het wassen komen klanten op een groot stofzuigplein met bijna 30 plaatsen. Wat opvalt zijn de houten elementen, het zorgt voor een luxe duurzame uitstraling. De technische ruimte van de wasstraat is geplaatst achter glas zodat ook de techniek achter het wassen mooi voor klanten zichtbaar is.
Duurzaamheid
De wasstraat ziet er hagelnieuw uit, maar wat slechts weinig mensen weten, is dat het een tien jaar oude wasstraat is. ‘We hebben een gebruikte Holz-machine gekocht. Deze is helemaal uit elkaar gehaald, gereviseerd, geüpgraded en aangevuld met nieuwe portalen zodat deze weer een leven lang mee kan gaan. Doordat we de machine helemaal naar eigen smaak konden aanpassen hebben we echt precies neer kunnen zetten wat we wilde. De ervaringen die we met onze wasstraat in Terneuzen hebben opgedaan, hebben we meegenomen naar deze grootste wasstraat van Zeeland’, zegt Bas.
Niet alleen de 50 meter lange wasstraat is duurzaam, ook het watergebruik is duurzaam. Er is een enorm uitgebreid waterrecyclingssysteem geïnstalleerd. ‘Alleen het osmosewater komt vanuit leidingwater, de rest gebeurd met hergebruikt water. Per wassing gebruiken we slechts 50 liter, dat is minder dan een wasbeurt in de wasmachine thuis’, zegt Bas lachend. Speciale sensoren op het stofzuigplein zorgen ervoor dat er voldoende licht in de hal is. ‘Overdag als het licht is buiten dan zorgen de lichtkoepels op het dak voor voldoende licht, dan staat de duurzame verlichting in de hal minder fel. Wanneer het buiten donkerder wordt, gaat de verlichting automatisch feller branden. Volgend jaar leggen we het dak ook nog vol zonnepanelen.’
Snel wassen
De wasstraat is volgens de ondernemer zo ingericht dat er theoretisch 140 auto’s per uur gewassen kunnen worden. De ketting loopt met 14 meter per minuut vrij snel. Een wasbeurt duurt daardoor gemiddeld 3,5 minuut. ‘Onze filosofie is dat mensen met deze snelheid vaker de auto komen wassen. Niet in de rij hoeven staan door de snelheid zorgt ervoor dat als je langsrijdt je eerder geneigd bent om de auto even te komen wassen. Zoals de rest van wassend Nederland hadden ook wij de afgelopen jaren gekozen om van het wassen echt een uitje te maken, echter houden wij er al langere tijd een andere filosofie op na. Mensen willen gewoon even snel een schone auto, daar spelen we op in, maar wel met de nodige beleving’, zegt hij over zijn express carwashconcept.
Die beleving komt mede vanuit de wasstraattunnel zelf. De hal van de wasstraat is verduisterd waardoor de enorme lichtinstallatie goed tot z’n recht komt. ‘Maurice Piket en Mike Hoffs hebben overal verlichting geplaatst. Niet alleen op de verschillende bogen in de wasstraat maar ook langs de wasstraat staat het vol. Alles wordt aangestuurd door een geavanceerd systeem waarmee we hele thema’s kunnen doorvoeren. Als we willen kunnen we er een grote show van maken. Omdat de wasstraat verduisterd is, zie je de lichten altijd, of je nu ’s middags komt of eind van de dag. Je krijgt naast een snelle wassing altijd een mooie beleving.’
Ingewikkeld
Dat de wasstraat uiteindelijk toch nog in 2023 open kon, had aardig wat voeten in de aarde. Volgens Bas bleek het project ingewikkelder dan gedacht. ‘De bouw heeft toch wel een maand of 8 geduurd uiteindelijk. Doordat we in een bestaand pand wat zijn gaan bouwen, kwamen er tijdens de bouw steeds situaties die we van tevoren niet hadden verwacht. Er bleken heipalen op andere plekken te zitten waardoor we de fundering aan moesten passen, maar dat is vrij lastig bij bestaande bouw.’
Het overvolle stroomnet in Zeeland gooide ook nog bijna roet in het eten. ‘We hebben echt geluk gehad. Toen het gebouw van ons werd, heb ik ons gelijk bij de netbeheerder gemeld. Er moest een trafohuisje bij worden gebouwd door onze zware aansluiting. Ik heb wat moeten aandringen, maar uiteindelijk hebben ze ons enorm geholpen. Drie weken geleden waren we helemaal aangesloten, precies op tijd voor de opening’, besluit hij.