‘Wij brengen onze eigen visie mee naar de carwashbranche’

Twee vrienden die stap voor stap op eigen manier de carwashbranche veroveren hebben onlangs hun tweede wasstraat geopend. Wie zijn deze mannen en waar komen ze vandaan? “We zijn al lange tijd bevriend en komen beiden oorspronkelijk uit de IT branche. Doordat we uit een andere branche komen hebben we een andere eigen visie op deze markt”, zegt Wobbe Storms (44) mede-eigenaar van Excellent Carwash dat naast in Sloten sinds kort ook in Osdorp een vestiging heeft.

Wobbe hoefde niet lang na te denken toen zijn vriend Julian Wagenhuis hem vroeg om in te stappen bij Excellent Carwash. “Hij zat eerst met een andere compagnon in het project, maar door een aantal keer uitvoerig met elkaar te spreken, rolde ik er net als hem in. Tot op heden heb ik nog geen moment spijt gehad, het is een interessante gemoedelijke branche. Er wordt veel kennis uitgewisseld en dat ervaar ik als prettig. Samen met Julian hebben we een visie ontwikkeld voor ons concept, onlangs zorgde het ervoor dat we in Osdorp de tweede vestiging opende en we sluiten nog meer vestigingen zeker niet uit”, zegt hij.

Beleving

De 2,5 maand geleden geopende vestiging in Osdorp werd bijna volledig vanaf de grond opgebouwd. Er werd een pand gekocht, waar vroeger al een wasstraat had gezeten, maar daar bleven uiteindelijk alleen de muren van staan. De IT’ers kozen voor Amerikaanse apparatuur. “We hebben een 25 meter lange wasstraat van PECO laten plaatsen. We kregen daar het beste gevoel bij en waren erg onder de indruk van de prijs kwaliteit van het Amerikaanse merk. Om er echt iets speciaals van te maken hebben we gekozen voor een next level beleving die nog niemand in Nederland heeft.”

De nieuwe wasstraat werd voorzien van speciale led-verlichtingsbalken met een heuse lichtshow. Om dat te realiseren werd een gespecialiseerd bedrijf in licht in de arm genomen. “Normaal verzorgen ze lichtshows voor discotheken en grote evenementen, nu hebben ze met ons gekeken hoe we de wasstraat van een mooie lichtshow konden voorzien. Samen met hen hebben we een waterdichte oplossing verzonnen, in een discotheek wordt het natuurlijk niet zo nat als hier”, zegt hij lachend. De show in de wasstraat draait acht uur per dag en bestaat uit verschillende lichtshows door elkaar zodat klanten telkens als ze komen een andere show beleven. De shows worden daarnaast maandelijks aangepast. Zeker in de donkere maanden zorgt de toevoeging voor een bijzondere ervaring. “We zijn aan het kijken of we ook speciale thema’s kunnen introduceren op deze locatie.’

Beleving is leuk, maar het maakt een auto niet schoner, daarom onderscheid Excellent Carwash zich volgens Wobbe door een zeer uitgebreide handmatige voorwas op beide locaties. Het inweken, borstelen en afspuiten met hogedruk doen ze voor auto’s de wasstraat betreden. “De auto’s gaan in feite al schoon de tunnel in. Feitelijk zouden we het misschien ook wel kunnen met alleen een droger, zo schoon gaan de auto’s de tunnel in. De voorwas zorgt er bij de klanten voor dat ze zich speciaal voelen.” Een wasstraat maakt volgens de ondernemer de auto nooit helemaal schoon, zeker moderne auto’s met spoilers en vreemde hoekjes worden volgens hem minder makkelijk schoon. Door de voorwas komen auto’s er blinkend schoon uit.

Marketing

De locatie in Sloten is inmiddels aardig bekend onder de bewoners van het dichtbevolkte gebied, aankomende tijd gaan Wobbe en Julian daarom flink inzetten op marketing om ook de nieuwe locatie in Osdorp op de kaart te zetten. “We komen beiden uit de IT en hebben aardig wat ervaring met ondernemen. We willen die kennis gebruiken binnen dit bedrijf. We kijken momenteel hoe we de data die we op onze locaties verzamelen, kunnen gebruiken en inzetten om de conversie te maximaliseren. We vertrouwen namelijk volledig op onze kwaliteiten. We leveren een goede dienst voor een betaalbare prijs. Dat laatste komt doordat we met leveranciers kijken hoe we optimaal kunnen samenwerken.”

Qua marketing wordt niet alleen gekeken naar sociale media en flyers, Excellent Carwash zoekt actief de samenwerking met lokale ondernemers om elkaar te versterken. “Onze locatie in Osdorp zit naast de ingang van de parkeergarage van een Albert Heijn XL, we kijken daarom met hen hoe we mensen van de supermarkt naar ons kunnen krijgen en andersom, elkaar versterken en een soort combideal maken. Dat doen we ook met andere ondernemers. Mensen in Amsterdam pakken niet voor ieder wissewasje de auto daarom is het handig dat ze alles in één kunnen doen, daar willen wij ze bij helpen.”

City carwashes

De onlangs overgenomen wasstraat in Osdorp zit hemelsbreed nog geen anderhalve kilometer van de locatie in Sloten, toch denkt Wobbe niet dat er sprake is van roofbouw. “In Sloten is het in het weekend soms echt te druk, nu kunnen we mensen verwijzen naar onze nieuwe locatie. Doordat we in zeer stedelijke dichtbevolkte gebieden zitten op drukke locaties hebben beide locaties zeker bestaansrecht. Wij bijten ook niet met andere wasstraten in de regio omdat die aan de rand van de stad zitten en niet zo midden in de wijken.”

De ondernemers blijven om zich heenkijken naar mogelijke locaties in stedelijke gebieden waar nog meer een Excellent Carwash zou passen. Dat hoeft overigens niet perse in Amsterdam te zijn. “Als we locaties vinden die voldoen aan wat wij graag willen, dan staan we zeker open voor meer vestigingen. Uiteraard doen we wel goed onderzoek naar hoe dichtbevolkt een bepaald gebied is, hoeveel mensen er een auto hebben en hoe de buurt eruit ziet.” Osdorp is dus waarschijnlijk niet de laatste locatie waar een vestiging van Excellent Carwash opent.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.