‘We willen deze Internationale Vrouwendag laten zien dat vrouwen goed in de carwashbranche passen’

Op  8 maart tijdens Internationale Vrouwendag namen de vrouwen van Loogman Tanken & Wassen de vestiging in Amsterdam over. “Het is een initiatief vanuit onze vrouwelijke werknemers zelf. Ze willen op deze manier laten zien dat vrouwen meer kunnen dan ze denken en goed in de carwashbranche passen. Iedereen uit alle lagen van onze organisatie is bij de speciale dag betrokken. De posities van vrouwen van onze andere carwashvestigingen worden door mannen opgevuld deze dag”, zegt directeur Kees Yzebaart. 

Terwijl Kees op 8 maart door de wasstraat in Amsterdam loopt, telt hij vierentwintig vrouwelijke personeelsleden op de vloer. “Er zijn vandaag alleen mannen van de technische dienst aanwezig, voor die plaats hebben we helaas geen vrouwelijke vervangers”, zegt hij. “Daar kregen we wel leuke reacties op. Net riep een bezoeker nog naar een van de mannen wat ze hier deden, want, het is toch vrouwen dag?” Voor de vestiging ’s ochtends opent krijgt iedereen een spoedcursus autowassen en binnenreinigen. “De meesten zijn al wel een beetje bekend met het wassen van auto’s natuurlijk, maar we hebben veel mensen van kantoor die wel een opfris cursusje konden gebruiken.” 

Meer vrouwen

Eén van de vrouwen aan de binnenreinigingsband is Margit de Koning (30), ze werkt op kantoor als hoofd HRM. “Normaal ben ik verantwoordelijk voor alles dat met ons personeel te maken heeft van werving tot salarissen, maar vandaag was ik auto’s. Stiekem vind ik het wel heel erg leuk, maar het is natuurlijk wel aanpoten. Het is heel leuk om dit samen met de vrouwen te doen. Het voelt als een soort teambuilding waarbij we laten zien dat vrouwen ook in een wasstraat kunnen werken. Daarbij is het ook goed om onze band vanuit het kantoor met de werkvloer te versterken. Zo leren we een hoop van elkaar”, zegt ze.

Margit zou het leuk vinden als in de toekomst meer vrouwen bij Loogman aan de slag gaan. “Het is en blijft toch wel een mannenwereldje dat tanken en wassen, maar dat hoeft het dus helemaal niet te zijn. Natuurlijk zou een verdeling van 50/50 een utopie zijn maar als we een derde bereiken ben ik al blij.” Momenteel werken er iets meer dan honderd vrouwen bij Loogman waarvan slechts 22 werkzaam zijn in de carwash, zes daarvan werken als leidinggevende. “We hebben lekker uitgepakt vandaag met ballonnen en echte vrouwen muziek en maken van deze dag een feestje, toch hoop ik dat het er ook echt voor zorgt dat vrouwen denken; dat kan ik ook en zodoende bij ons komen werken in een van de acht vestigingen.”

Promotie

In de nabije toekomst wil Loogman ook in uitingen op sociale media meer vrouwelijke personeelsleden laten zien. “Er wordt vandaag volop content gemaakt zodat we ook kunnen laten zien dat hier vrouwen werken en dat werken bij Loogman en in de wasstraat een leuke baan is. Op onze foto’s in het verleden stonden vooral mannen, dat kunnen we nu ook wat veranderen”, zegt ze. Volgens Margit is werken in een wasstraat ook niet iets waar vrouwen snel aan zullen denken. “Toch zijn er meer dan kansen genoeg. Hopelijk kunnen we het beeld dat het enkel een mannenwereld is veranderen.” 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.