‘Wasboxpleinen worden de nieuwe trend in de carwashbranche’

De vijfde autowaslocatie van Bas Kuzee in Zeeland wordt volgens hem een speciale. Niet automatisch wassen deze keer, maar een serviceplein vol wasboxen naast de snelweg in Goes. ‘We gaan voor een heel nieuw concept waar we heel sterk in geloven. Dit wordt dé nieuwe trend in de carwashbranche.’

De a-locatie, zoals Bas het noemt, zit bij de afrit van een snelweg en grenst aan een foodcourt met fastfoodketens. “Het gaat om een perceel van slechts 1400 vierkante meter, maar dus wel op een top locatie. We gaan hier elf wasboxen plaatsen, extra groot. Auto’s worden namelijk steeds langer, dat zien we in Middelburg goed, vooral busjes steken nog wel eens uit. De boxen worden daarom 5 meter breed en 7,5 meter lang. Zo hebben mensen de ruimte en hoeven ze ook niet moeilijk te doen met de lansen bijvoorbeeld. Tien boxen worden voor auto’s en we richten één wasbox speciaal in voor motoren, scooters en fietsen.”

Wasboxpleinen  

Ondanks dat de plek zich ook had geleend voor een roll-over of kleine wasstraat heeft Bas bewust gekozen voor de wasboxen. “Je ziet dat de trend groot, groter, grootst, is met name op het gebied van wasstraten. Bij deze wascentra zijn wasboxen vaak bijzaak. Soms hebben ze die wel maar dan staan ze ergens in een donker hoekje. Echter blijft de markt van self-service wasboxen absoluut aanwezig, maar zijn er tot op heden weinig grootschalige wasboxpleinen, ik merk dat hier op neer wordt gekeken.’’

Bas denkt dat wanneer de markt voorzien is van wasstraten, er steeds meer waspleinen vol wasboxen zullen ontstaan. “Zelfvoorzienend op het gebied van autowassen dat wordt de nieuwe trend verwachten wij. We hebben onlangs een kijkje genomen bij H2O die onlangs ook zo’n wasplein heeft geopend en in Duivendrecht waar ook een grootschalig wasboxplein is gebouwd. Bij ons gaan over twee weken de heipalen de grond in. De bedoeling is dan om in september de eerste auto’s te wassen op Autowasplein Kuzee in Goes.”

Inrichting

De bedoeling is dat het autowasplein uiteindelijk 24/7 per dag open is. Dat plan bracht echter wel wat problemen met zich mee. “Omdat we bang zijn dat mensen hun fastfood bij ons op het terrein nuttigen en dat de wasboxen door hangjeugd worden gebruikt, hebben we in samenwerking met Walnut een systeem ontwikkeld met een slagboom. Om 18:00 uur gaat de slagboom dicht en kost het twee euro om het terrein te betreden. De wasboxen voegen dat geld automatisch toe aan het wastegoed doormiddel van kentekenherkenning. Daarnaast kunnen we met behulp van het kentekensysteem abonnementen aanbieden met bijvoorbeeld onbeperkt gebruik van de wasbox.”

In Washnet vond Bas een partner voor het bouwen van de wasboxen. Qua look en feel moet het autowasplein luxe en nieuwigheid uitstralen. “We hebben voor het beste gekozen. Veelvuldig gebruik van RVS en alles is middels een app op afstand te monitoren. Verder zijn de boxen voorzien van schuimkanonnen, velgenreiniging en extra brede en lange bodemreinigers. Het stofzuigen kan straks in de open lucht. We laten ook doekjesautomaten en mattenkloppers plaatsen, het wordt echt full service. Het voordeel van heel dit concept is dat we dus geen personeelskosten hebben. We hebben enkel iemand nodig die één keer op een dag het plein schoonmaakt. Voor ons is dit de try-out; als het bevalt, is het een makkelijk uit te breiden concept waarbij de operatiekosten nagenoeg nihil zijn.”

Verbeteringen

Naast het nieuwe concept werd onlangs de wasstraat in Middelburg geoptimaliseerd. “In twee dagen heeft Maurice Piket bij ons een inweekkasten geplaatst voor velgen, we hebben een extra hogedruk-sectie toegevoegd voor de velgen en dorpels en hebben twee bogen laten plaatsen. Een voor het opbrengen van polish en een naspoelboog. Het resultaat is een betere kwaliteit wassing en meer snelheid op de band zodat we meer auto’s in kortere tijd kunnen wassen”, besluit hij.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.