Shell De Wetering 15 jaar: ‘We doen veel op een klein oppervlak’

Het oranje-gele logo van Shell prijkt deze maand 15 jaar op de gevel van Johan Teunissen’s Shell de Wetering op het gelijknamige bedrijventerrein. Johan Teunissen maakte in die periode meer dan genoeg mee met zijn tankstation dat inmiddels is uitgegroeid tot een waar begrip in de regio. ‘Wat de plek in mijn ogen uniek maakt, is dat we een groot en enorm divers bedrijf hebben neergezet op slechts 5000 vierkante meter. Dat is enorm compact, zeker als je kijkt naar de gemiddelde wasstraat tegenwoordig. Toch hebben we het hier zo efficiënt mogelijk ingericht’, zegt de eigenaar.

De ondernemer begon overigens niet op het industrieterrein bij Utrecht. We hadden eerst een klein tankstation in het centrum van De Meern. Op een gegeven moment moesten benzinestations echter uit de woonkernen verdwijnen naar locaties waar het minder dicht bevolkt was. We mochten kiezen waar we heen wilde, maar daar zat uiteraard een prijskaartje aan. Uiteindelijk kwamen we al snel op dit perceel uit. Daar hebben we toen een rekensom op losgelaten om de mogelijke potentie te berekenen en zo was uiteindelijk Shell De Wetering een feit.’

Verhuizing

De verhuizing naar De Wetering pakte verrassend goed uit voor Johan. Het enige waar hij een klein beetje spijt van heeft, is dat hij niet nog meer grond rondom het perceel kocht. ‘In eerste instantie zijn we begonnen met een kleine shop, wat wasboxen en een roll-over, maar al het eerste jaar deden we zoveel wassingen dat we zijn gaan kijken hoe we de ruimte optimaal konden benutten om er een kettingbaan te plaatsen. Inmiddels is er zoveel bedrijvigheid op onze 5000 vierkante meter, dat hadden we van tevoren echt niet durven dromen. Het maakt het overigens soms wel lastig, zeker als je bedenkt dat tegenwoordig een gemiddelde wasstraat alleen al zoveel oppervlakte bestrijkt.’

In 2014 beleefde het tankstation en de eigenaar een dieptepunt. ‘Veel mensen zagen op het nieuws hoe ramkrakers met een shovel de gevel uit mijn shop en de bakery reden. Er werd een enorme ravage en schade achtergelaten. Dat bood aan de andere kant ook weer een kans. Doordat we alles toch moesten laten herstellen hebben we er gelijk voor gekozen om de shop en bakery uit te breiden en alles opnieuw in te richten. Tegelijkertijd zijn we toen gaan kijken met wasstraat leverancier ACE wat er mogelijk zou zijn op het gebied van interieurreiniging. Uiteindelijk werden we toen de eerste wasstraat met een verkorte interieurbaan.’

Veel ondernemers zien het tankstation van Johan inmiddels als inspiratiebron voor een eigen locatie. ‘We krijgen regelmatig bezoek. Het is een eer natuurlijk dat mensen met interesse kijken naar wat je doet. De verkorte interieurbaan trekt niet alleen bekijks van andere ondernemers. Het is een begrip geworden. De interieurbaan staat vaak goed vol, veel gasten maken er gebruik van.’ In de toekomst wil hij voor gasten die zelf de auto stofzuigen, het stofzuigplein uitbreiden. ‘We kijken ook nog naar elektrisch laden. Het probleem is dat we geen verzwaring van onze stroomtoevoer kunnen krijgen waardoor dat nog lastig is. We willen het wel graag aanbieden, zo kunnen gasten dan tijdens het laden gebruik maken van onze uitgebreide bakery. Hier willen we binnenkort bestelzuilen plaatsen voor nog meer efficiëntie. Zo kunnen gasten nog sneller genieten van het begrip hier in de regio; Broodje Kip De Wetering.’

Hoogtepunten

In de 15 jaar dat Johan Shell De Wetering heeft, blijft hij trots op een aantal hoogtepunten. ‘Er zijn een aantal momenten die je altijd bij blijven. Meerdere keren zijn we Gouden Shell Dealer geworden met als hoogtepunt in 2012 Beste Shell dealer van Noordwest-Europa. Wat ik ook echt heel gaaf vond, was de eerste keer dat we 1000 wassingen op een dag deden. Het personeel was zo gebrand op dat aantal die dag en wilde koste wat het kost over de 1000 gaan en dat lukte ook. Het was zo mooi om die toewijding van iedereen te zien.’

Vooral het breken van dat soort records zijn de echte hoogtepunten. ‘Er was ook een jaar dat één tankstation in de omgeving dicht was vanwege verbouwingen, toen hebben we een stationsrecord gehaald in het aantal verkochte liters brandstof. Maar ook qua bakery doen we het onwijs goed. De vrouwen in de bakery blijven de dagrecords breken. Dan zijn ze van 11.00 uur tot 16.00 volle bak aan het sprinten geweest en doen ze ’s avonds ook nog de snacks voor bedrijven in de buurt. Onlangs hadden we ook daarmee weer een record.’

Het jaarlijkse Halloween-evenement groeide, zeker door corona, uit tot een hoogtepunt. Er kwamen zoveel gasten op de Halloween-carwash af dat er een verkeersinfarct op het industrieterrein ontstond. ‘We hadden er niet op gerekend dat zoveel gasten langs wilde komen, maar door corona waren er niet veel andere uitjes mogelijk. Sinds dat jaar hebben we verkeersregelaars geregeld, want in het geval van calamiteiten had het wel gevaarlijke situaties kunnen opleveren. Dat is ook zo mooi aan wat we doen, je leert iedere dag bij. Daarom blijft ons bedrijf ook in beweging, stilstand is achteruitgang.’

Viering

De hele maand april staat in het teken van het jubileum van het tankstation. Er worden speciale acties gehouden en de prijzen in de shop en de wasstraat zijn aangepast, ‘We geven via sociale media leuke dingen weg van indoor skydiven tot waspassen. Heel de maand kost “Het Beste Wasprogramma + Panster Plus” slechts 15 euro en daarnaast zijn verschillende snacks in de shop 1,50 euro. We hopen dat zoveel mogelijk gasten het jubileum met ons vieren en ik raad iedereen zeker aan om onze sociale media in de gaten te houden, want er komen nog een paar hele mooi acties aan’, besluit Johan.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.