Mikey’s Carwash gaat voor meer automatisering

Volgens Mike Vermeij (30) moet automatisering zorgen voor een nog beter wasresultaat en is het een oplossing voor de schaarste aan goed carwashpersoneel. De ondernemer nam Maurice Piket in de arm om zijn wasstraat Mikey’s Carwash in Zwijndrecht van een flinke upgrade te voorzien. “Er is al best wat gedaan en we zijn nog niet klaar. Binnenkort worden de werkzaamheden afgerond en kunnen we er weer een flinke tijd tegenaan”, zegt hij.

De ondernemer wilde slimmer en efficiënter gaan werken omdat zijn wasstraat op steeds meer klanten kan rekenen. Drie jaar geleden begon Mike voor zichzelf na eerst onderdeel te zijn van een franchiseformule. “We werken met een Istobal-machine waarbij we toch aardig wat handwerk nodig hadden om de auto goed schoon te krijgen. Door te automatiseren kunnen we de auto nog beter schoonmaken en hebben we zelf minder werk waardoor het makkelijker voor ons wordt en we ons personeel beter kunnen inzetten.”

Dubbele aantallen

Allereerst liet Mike palen plaatsen om velgen in te weken voor het betreden van de wasstraat. Op die manier hoeven de velgen niet meer met de hand te worden gedaan. In de machine is een middendruk boog geplaatst die met onwijs veel water al het vuil van de wagen spoelt, we noemen het de volume plus boog. In de wasstraat zijn speciale paaltjes geplaatst die extra hogedruk op de zijkant en nog een keer op de velgen van de auto spuiten. “Het zorgt er allemaal voor dat minder handwerk nodig is. Als extra laten we de wasstraat voorzien van ledverlichting. Deze kunnen we van kleur veranderen en zorgt voor een hele nieuwe beleving. We hebben ook gelijk gekozen voor een Spotify-module zodat we als we zouden willen ook kunnen gaan discowassen.”

Waar Mike voorheen tot maar vijfentwintig auto’s per uur kon wassen is dat aantal door de upgrades van Maurice Piket Techniek nu ruim verdubbeld naar vijftig zonder in te boeten op het resultaat. “De machine werkt nu dus een stuk sneller, beter en efficiënter waardoor we meer auto’s in een kortere tijd kunnen wassen. Het voorwassen wordt op die manier alleen een stukje extra beleving bij wat duurdere programma’s. We geven dan wat extra aandacht aan bijvoorbeeld vogelpoep of andere opvallende viezigheid zodat we zeker weten dat de auto er blinkend uitkomt.”

Groeien

Het uiteindelijke doel van Mike is om de wasstraat nog verder te laten groeien. Na drie jaar wast de ondernemer zo’n 40 duizend auto’s per jaar, hij verwacht dat daar de aankomende jaren nog veel bijkomen zodat hij kan groeien naar richting de 50 duizend per jaar. “Die groei is al in gang gezet afgelopen jaar hadden we weer een record en door de investeringen in de machine kan die groei alleen nog maar sneller. Naast de wasstraat hebben we namelijk ook geïnvesteerd in een mobiele afreken-unit van Techno Data Systems om sneller af te kunnen rekenen. We hebben nu een statische kassa waarmee het afrekenen soms te lang duurde. Straks kunnen we alles naast de auto van de klant sneller regelen.”

Op alle vlakken wordt Mikey’s Carwash straks moderner. De laatste vernuftigheid kan volgens de eigenaar dan ook niet ontbreken. Samen met Walnut heeft hij kentekenherkenning geïnstalleerd zodat straks klanten met een abonnement gelijk door kunnen rijden en het gedoe met pasjes voorbij is. “Mensen kunnen straks op basis van hun kenteken afrekenen als ze een account hebben. Het zorgt voor meer snelheid en gemak voor de klant. Daarnaast kunnen we mensen bijvoorbeeld een leuke korting geven op hun verjaardag of herinneren aan het schoonmaken van de auto als ze al lange tijd niet meer geweest zijn. Het systeem heeft dus voordelen voor ons, maar zeker ook voor onze klanten.”

Persoonlijk contact

Ondanks de verschillende automatiseringen wil de eigenaar nog wel blijven werken met personeel. “Zij zijn het gezicht van de zaak en ik vind het belangrijk dat ze herkenbaar zijn en dat ze de klant die persoonlijke aandacht geven. Ik werk met drie Wajongers met een afstand tot de arbeidsmarkt die de auto’s met de hand nadrogen op het stofzuigplein. Mensen waarderen dat klantcontact enorm.” Om de alsmaar drukker wordende wasstraat verder te ontzien kijkt de ondernemer tevens naar een verruiming van zijn openingstijden. “Door corona waren we minder lang open, maar ik wil binnenkort weer gaan verruimen zeker op doordeweekse avonden”, besluit hij.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.