Kim Rijkers verruilt nerstenfokkerij voor een wasstraat in Schijndel

Een nieuwe uitdaging op een vrij onverwachts moment brengt Kim Rijkers en haar partner Roel Hendriks naar de carwashbranche. “We zochten al een tijdje naar een nieuwe uitdaging en zijn in onze zoektocht uiteindelijk uitgekomen bij een eigen wasstraat. We hebben een mooie locatie gevonden aan de Nieuwe Eerdsebaan, een weg waar dagelijks zo’n 16.000 auto’s langskomen. We zijn van plan om het met een 50 meter lange kettingbaan gelijk goed aan te pakken”, vertelt Kim.

De voorbereidingen voor het grote project zijn al een tijd geleden in gang gezet. “We waren al een tijd bezig met het zoeken van een geschikte locatie. We zijn bij ons in naburige steden gaan kijken wat voor plaats groot genoeg zou zijn voor een wasstraat en waar er nog geen was en zo zijn we uiteindelijk uitgekomen in Schijndel. Vervolgens duurde het even voor we een geschikt perceel hadden. We hadden wel iets op het oog maar het duurde even voor we erachter waren van wie de grond precies was. Daarna zat het een beetje tegen op het gebied van de benodigde vergunningen, dat duurde wat langer dan verwacht. Eind van dit kwartaal gaan we beginnen met de bouw en als alles volgens plan gaat kunnen we eind dit jaar open.”

Nertsen

Hoe Kim en haar partner erbij kwamen om een wasstraat te beginnen is een verhaal apart. Het ondernemers koppel was al een tijdje opzoek naar een nieuwe business. “We hadden zelf een nertsenfokkerij. Toen corona uitbrak gebeurde onze ergste nachtmerrie, we hadden een uitbraak op de boerderij en al onze dieren moesten geruimd worden. In principe wordt het houden van nertsen in 2024 sowieso verboden en hadden we sowieso gedwongen moeten stoppen dus we waren al een beetje aan het rondkijken”, zegt ze. Dat er zo abrupt een einde aan het bedrijf zou komen had Kim zeker niet verwacht. “Het maakt het extra moeilijk want normaal leef je – hoe moeilijke het ook is – naar zo’n moment toe en nu was ineens alles weg.”

Om maar van de nood een deugd te maken besloten de ondernemers om het plan voor een nieuwe onderneming, een carwash, te versnellen. “We waren eigenlijk al een tijdje aan het oriënteren om wat anders te gaan doen. Op een dag waren mijn vriend en broertje samen een dag op pad toen ze een wasstraat in de regio bezochten. Mijn broer vroeg mijn vriend of dat niets voor ons zou kunnen zijn. Auto’s moeten immers altijd schoon en bij een goede carwash is het bijna altijd druk. Toen we erover in gesprek raakten, werden we eigenlijk allebei gelijk enthousiast. We hebben contact opgenomen met de carwash waar mijn vriend was geweest en kwamen zo achter de leverancier van de machine. Na een oriënterend gesprek kwamen we erachter dat we ons wel hadden verkeken op wat een wasstraat ongeveer zou kosten, toch leek een wasstraat in Schijndel ons de juiste keuze.”

Beleving

Het plan is om van Carwash Schijndel een ultra modern wascentrum te maken met vier half inpandige wasboxen en een overdekt stofzuigplein met 18 plaatsen. Kim wil dat een fijne beleving centraal staat. “We willen met natuurlijke evenementen gaan werken in de wasstraat. Hoe we dit in de praktijk gaan brengen gaan we tijdens de bouw ontdekken, we hebben een aantal ideeën maar moeten even kijken wat het mooist uitkomt. Omdat we een verdieping met kantoorruimtes boven de wasstraat hebben, werken we beneden veel met glas. Iedereen die langsrijdt kan de wasstraat inkijken vanaf de weg. Vanuit de wasstraat kijk je het stofzuigplein en de wasboxen in, alles wordt van glas.” 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.