‘Ik wil met het Tommy’s Express concept Nederlanders vaker hun auto laten wassen’

Snelheid en consistentie zijn de codewoorden als het gaat om het Tommy Express Carwash-concept uit Amerika. Ondernemer Mark de Graaf, eigenaar van Bob Autowas, gaat het concept nu naar Europa halen. ‘Het uiteindelijke doel is om binnen 10 jaar 500 locaties in Europa te hebben middels een franchise formule. Ik wil in ieder geval hier in Nederland met dit concept ervoor zorgen dat mensen vaker hun auto wassen. Nu is het nog teveel iets waar je tijd voor moet inruimen dat moet straks verleden tijd zijn’, zegt de ondernemer. 

De geruchten dat Mark in gesprek was met Tom Essenburg en zijn zoon Ryan Essenburg, eigenaars van Tommy’s Express Car Wash, hingen al een tijd in de lucht. Op de carwashbeurs in Las Vegas ontkende de ondernemer echter zelf nog dat hij Tommy’s naar Nederland wilde halen, maar het tegendeel blijkt dus waar. ‘Ik ben nu twee jaar serieus met het concept bezig. Ik heb met eigen ogen in Amerika gezien wat dit carwashconcept teweeg kan brengen en ben ervan overtuigd dat het in Nederland gaat zorgen voor meer wassingen’, zegt hij. Volgens hem moet de carwashdichtheid per stad groter en is de carwashmarkt nog lang niet verzadigd, zoals veel andere ondernemers wel menen. 

Sneller wassen

Om mensen vaker de auto te laten wassen, moet een wasbeurt in de wasstraat sneller. ‘Het probleem dat wij in Nederland nog hebben en ik zie het ook om me heen; veel mensen zien de wasstraat als een uitje. Je moet er speciaal naartoe rijden en het is iets dat vaak gepland wordt. In Amerika is het veel meer iets dat initieel gebeurt. Mensen rijden langs de wasstraat en gaan er gelijk even in, vaak maken ze niet eens gebruik van het stofzuigplein. Het is snel wassen en weer door. Een wasbeurt bij een Tommy’s duur dat ook niet langer dan 1 minuut en 40 seconde precies. Dat is op alle locaties zo. Dat concept wil ik ook deze kant op krijgen. Dan wordt wassen veel meer een impuls. Dat kan omdat de wasstraten net als bijvoorbeeld Mc Donalds vaak ook op strategische locaties zitten’, legt hij uit. 

In de vijftig jaar dat Tommy’s bestaat, hebben ze volgens Mark het wassen van auto’s tot kunst verheven. ‘Naar mijn mening hebben ze het autowassen sexy gemaakt, alles bij het concept is tot in perfectie uitgedacht. Het is voor werknemers ook leuk en cool om bij Tommy’s te werken, de aansturing van de wasstraat ziet eruit als een futuristische cockpit. Personeel is er overigens niet veel nodig, mensen reken zelf af en zetten de auto zelf in de wasstraat, medewerkers zijn er alleen voor mensen die ze nodig hebben. Verder is het concept dus ook op het personeelsvlak praktisch ingericht.’ 

Locatie

Het concept van Tommy’s komt volgens de ondernemer alleen goed tot z’n recht als de locatie goed genoeg is. Het bedrijf heeft daarom een speciale locatiecommissie die alle locaties persoonlijk beoordeelt op geschiktheid. Mark was overtuigd van het concept toen hij met eigen ogen een van de vestigingen in een klein dorpje zag. ‘Ik was me aan het oriënteren en werd uitgenodigd om een in Amerika te komen kijken. In een klein dorpje met nog geen 20.000 inwoners had Tommy’s een locatie overgenomen. De locatie lag goed aan een drukke weg en deed al zo’n 60.000 wassingen per jaar. Nadat de wasstraat tegen de vlakte ging en opnieuw werd opgebouwd deed dezelfde locatie ruim 300.000 wassingen het eerste jaar. Dat heeft me zeker overtuigd.’ 

Zijn eerste locatie, die volgend jaar geopend moet worden, bevindt zich dan ook in Utrecht. Centraal in het land, op een goede locatie. Volgens Mark gaat het om een plaats waar de benodigde stroomvoorziening al aanwezig is. ‘Ik denk dat het goed is als er nog meer wasstraten komen zodat wassen meer een impuls kan worden net als in Amerika. Ik vergelijk het met Mc Donalds, toen zij naar Europa kwamen waren ondernemers eerst bang voor de concurrentie. Echter zijn er juist door de komst van het concern meer restaurants, zeker in het fast foodsegment gekomen in plaats van minder. Dat gaat hetzelfde zijn voor het wassen.’

Importeur 

Het franchise concept zal straks af te nemen zijn via ACE dat nu het merk Holz verkoopt. ‘Het was best lastig om de eigenaar van Holz te overtuigen dat het goed is voor de branche. Uiteindelijk zagen ze wel in dat dit zeker niet slecht is voor de branche. Hoe meer wasstraten er komen hoe meer er daar ook van Holz bij zijn. Het kan daarom zeker bij elkaar. Daarbij is het ook zo dat als je voor Tommy’s kiest je het hele pakket moet nemen en niet alleen de wasstraat kan kopen bijvoorbeeld, dus het bijt niet.’ 

Ambities

Het nieuwste wasstraat project van ondernemer Mark wordt dus een Tommy’s Express, aan de andere kant blijft zijn ambitie om met Bob Autowas te groeien ook bestaan. ‘Bob blijft groeien. We hebben onlangs nog een locatie overgenomen en willen blijven groeien. Ik heb altijd gezegd dat ik 50 vestigingen wil, dat verlangen blijft. Sterker nog, over 5 jaar wil ik nog steeds die 50 vestigingen hebben. Dat staat los van het streven om binnen 10 jaar 500 Tommy Express Carwashes in Europa te hebben. Ondanks dat sommige ondernemers me misschien voor gek verklaren denk ik nog steeds dat beide ambities haalbaar zijn’, besluit hij. 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.