‘Goede marketing heeft het tij doen keren’

Een bestaande carwashlocatie overnemen is niet niks, helemaal niet als het bedrijf een niet al te beste naam heeft. Jelle Relou (52) van JelCo Carwash in Helmond deed het en wist het tij in een jaar tijd te keren. “Het is echt lastig als de locatie die je overneemt een slechte reputatie heeft, je staat 2-0 achter. Het was echt aan mij om mezelf te bewijzen, dat hebben we onder andere gedaan door veel aan marketing te doen, uiteindelijk wisten we het tij te keren”, zegt hij.

Als ondernemer in de tankstationbranche deed Jelle eerder ervaring op met het wassen van auto’s. “Dat kwam echter niet verder dan het automatisch wassen middels een roll-over, niet met handmatige voorwas zoals we nu doen. Het wassen van auto’s is nu echt een dagtaak geworden en dat bevalt me heel goed. Vooral de interactie met klanten vind ik heel leuk. Het is wel echt een andere tak van sport, maar ik zie ook wel de raakvlakken met het benzinestation.” 

Moeilijke start

Doordat de vorige eigenaar van de carwash er volgens Jelle een zooitje van had gemaakt, stond hem een grote klus te wachten. “De machine was niet goed en het onderhoud was ook al lange tijd niet goed gedaan daarom werd de carwash door enkelen de krasstraat van Helmond genoemd. Veel mensen zijn in die tijd dus naar andere wasstraten gegaan. Toen ik net begon liep de machine ook nog eens vast waardoor ik noodgedwongen moest sluiten en snel opzoek moest naar een andere wasstraatmachine.” 

Uiteindelijk duurde het een half jaar voor alles helemaal klaar was om het bedrijf te heropenen. “Er ging wat tijd overheen voor ik de juiste machine had gevonden en alle benodigde vergunningen had. Ik moest echt op minder dan nul beginnen omdat de klanten slecht behandeld waren in het verleden en we daarbij een tijd dicht zijn geweest. Het was een zware wissel.” Na een dik jaar weten mensen inmiddels de weg naar het bedrijf weer te vinden. 

Het was volgens hem best lastig om mensen terug te trekken naar een bedrijf dat ze wantrouwen. Dat er twee grote wasstraten in dezelfde regio zitten, maakte het alleen nog maar lastiger. “Het is moeilijk om mensen voor je bedrijf te laten kiezen, want in de basis zijn alle carwashes hetzelfde, ze wassen je auto. Je moet je echt onderscheiden en wat extra’s geven want wanneer kiest iemand voor jou? De reviews van mijn bedrijf laten zien waarom mensen voor ons kiezen. Ze waarderen de vriendelijkheid, het goede personeel en de handmatige voorwas. Daarnaast maakt onze korte wasstraat van Istobal auto’s goed schoon, dat is natuurlijk het belangrijkste. Het is een klein wasstraatje maar het is hier gezellig en dat heeft zeker z’n charme.”

Spin2Win

Om mensen opnieuw naar zijn carwash te krijgen zette Jelle flink in op het gebied van marketing. Een van de meest effectieve acties was volgens hem de Spin2Win actie van Carwash Marketing. “Zo’n 700 mensen hebben aan die actie meegedaan. Ze konden één keer per week draaien aan een digitaal rad en maakte zo kans op korting, een gratis wasbeurt en zelfs een waspas ter waarde van 100 euro. Het handige aan deze actie is dat we de mensen die hebben meegedaan nu op de hoogte kunnen houden van wat er binnen ons bedrijf speelt middels een nieuwsbrief.”

De Spin2Win actie werd gepromoot op facebook en op de locatie met een spandoek en stoepborden, het online bereik van JelCo Carwash steeg flink door de actie. “Mensen kwamen weer met ons in contact en kwamen weer een kijkje nemen. We hebben daarna nog enkele acties gedaan, een spaaractie met de lokale Jumbo bijvoorbeeld en momenteel maken we gebruik van Social Deal. Je ziet dat door dat soort kortingsacties mensen echt weer kennis komen maken met je bedrijf.” 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.