Eigenaresse Washville genomineerd voor prestigieuze ondernemersprijs

Washville is een truckwash in de Antwerpse haven gericht op het comfort van vrachtwagenchauffeurs. Duurzaam ondernemen en daarmee kansen creëren voor mensen in de samenleving die het moeilijk hebben, is de visie van eigenaresse Bouchra Hashassi. Het leverde haar onlangs een nominatie op voor een Womed Award, een prestigieuze Belgische ondernemersprijs voor vrouwen.

“Alleen al de nominatie maakt me onwijs trots. Het vormt echt een erkenning voor het harde werk dat we met Washville hebben verricht. Toen ik jaren geleden begon met deze truckwash had ik niet durven hopen dat het zo’n succes zou worden. Het gaat zo goed dat we zelfs aan het kijken zijn naar een extra locatie”, zegt Bouchra Hashassi. 

Vrachtwagenchauffeur

Bouchra had zeker niet altijd de droom om een truckwash te openen. Voorheen werkte ze in de bankwereld. “Door mijn jongste broertje werd ik min of meer in de truckwereld geïntroduceerd. Hij reed ’s nachts in een vrachtwagen en omdat ik altijd ongerust was, bang dat hij in slaap zou vallen tijdens het rijden, belden we vaak. Zo wist ik zeker dat hij heelhuids de nacht door zou komen”, zegt ze lachend. 

Tijdens de ritjes hoorde Bouchra alle ins en outs over de truckwereld van haar broer. Het deed haar beseffen dat er vrij veel zaken beter zouden kunnen, iets waar ze zich graag hard voor wilde maken. “Ik hoorde hoe het er bij meeste truckwashes aan toe ging en dat veel chauffeurs tegen bepaalde zaken aanliepen. Daarom besloot ik Washville te creëren een plek waar het buiten een schone vrachtwagen echt om de chauffeurs draait, een plek met goede voorzieningen.”

Duurzaamheid

Het plannen van Washville begon in 2010, de eerste truck werd echter pas gewassen in 2013. Voor Bouchra begon, wilde ze eerst een gedegen marktonderzoek doen. “Ik wilde dat de truckwash vanaf het begin klaar was voor de toekomst. Daarom hebben we gekozen om het water voor het grootste gedeelte te recyclen. Om dat voor elkaar te krijgen gebruiken we enkel biologisch afbreekbare chemieproducten van Nerta. Shampoos op basis van zuur komen er niet in, zodoende lopen we ook niet het risico dat de lak van een truck wordt aangetast, de meeste chauffeurs zijn zeer voorzichtig met hun voertuig.”

De start van Washville was een vrij pittig traject voor Bouchra. Het plan stond goed alleen had ze geen enkele ervaring met het reinigen van voertuigen. “Ik stond vanaf het begin zelf trucks te wassen. Zo heb ik ook geleerd wat de do’s en dont’s zijn. Inmiddels zijn we echte experts en kunnen we zelfs onze truckwashinstallaties zelf onderhouden. We behalen het beste resultaat bij de trucks doordat we altijd actief aan onze klanten vragen waar ze tevreden over zijn en wat ze minder vinden. Zo blijven we iedere dag nieuwe dingen leren en onszelf verbeteren.” 

Maatschappelijk verantwoord

Behalve duurzaamheid is maatschappelijk verantwoord ondernemen een heel belangrijk speerpunt in de bedrijfsvoering van Washville. “We hebben een aantal werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Mensen die een tweede kans nodig hadden en het moeilijk hebben gehad, maar ook mensen met bijvoorbeeld autisme zijn meer dan welkom bij ons.” 

De hele washflow werd aangepast op mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. “Alles is zo ingericht dat iedereen precies weet wat zijn of haar taak is. Iedereen kan op elke positie functioneren zodat wanneer iemand uitvalt een ander het werk gelijk kan overnemen. Zo sta ik zelf ook nog altijd met een borstel in mijn handen”, zegt ze lachend. Ze vindt het belangrijk om te laten zien dat niet alleen grote bedrijven maatschappelijk verantwoord bezig kunnen zijn. Het creëren van gelijke kansen is ook een van de redenen waarom Bouchra genomineerd is voor de Award.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.