Eerste wassingen bij WeWash in Almere

WeWash heeft afgelopen vrijdag de eerste auto’s gewassen in de dubbele 70 meter lange wasstraat. “We zijn bijna klaar voor het echte werk”, zegt eigenaar Fred Komen blij. Hij verwacht aankomende woensdag voor het eerst een softlancering te kunnen doen. “Vrijdag hebben we in de testfase vijfhonderd auto’s gewassen. Aankomende week zetten we echt de puntjes op de i zodat we klaar zijn voor de grote aantallen.”

Voor Fred kwam alles na een hele lange voorbereidingstijd eindelijk bij elkaar. “Het is onwerkelijk om alles na zo’n lange tijd voor het eerst te zien draaien. Wat het helemaal mooi maakt, is dat er niets mis ging. Alles werkt meteen zoals het hoort. Het gaat daarom aankomende week echt nog maar om een paar kleine details tijdens het testwassen. Als ik terugkijk op het proces en het nog een keer zou doen, dan zou ik het precies doen zoals we het deze keer hebben gedaan.”

Verbeteringen

Dat de bouw wat langer duurde dan gepland, kwam onder andere doordat Fred toch gaandeweg nog wat verbeteringen besloot aan te brengen. “Ik hoorde dat DICO een nieuwe drooginstallatie aan het ontwerpen was, deze wilde ik perse in mijn wasstraat, dat zorgde voor zes weken vertraging, maar het was het zeker waard. Het droogresultaat is echt heel erg goed. Enkele mensen die hun auto hier al hebben gewassen vrijdag gaven meteen aan een nieuwe vaste wasstek te hebben gevonden. Zo goed was het resultaat, dat is mooie bevestiging voor ons na al het harde werk.” 

Het kassa-systeem dat uiteindelijk bij WeWash geïnstalleerd werd, is speciaal door Tracs-systems voor het bedrijf ontworpen. “Omdat we met slagbomen werken en automatisch betalen, hadden we een speciaal systeem nodig. Na drie inrijlanen moeten de auto’s straks op twee wasstraten gewassen worden. Dan moet wel het goede programma geactiveerd worden. Daarnaast hebben we het systeem ook al klaar om achteraf betalen mogelijk te maken en er is de integratie voor interieurbanen”, zegt hij. De eigenaar kijkt uit naar het verder perfectioneren van de wassingen. “Het was een feestje om de eerste auto’s blinkend uit de wasstraat te zien komen, aankomende tijd blijven we lekker doorwassen en maken we alles klaar voor de grote aantallen.”

Tevreden

Theo Heikamp, mede-eigenaar van DICO Nederland is heel tevreden met het eerste resultaat. “Vorige week zijn we bezig geweest met het afstellen van de twee 70 meter lange wasstraten en dat ging een stuk sneller dan verwacht. Vrijdag hebben we voor het eerst mensen uitgenodigd om te komen wassen en het resultaat was top. In een aantal uur tijd zijn de eerste vijfhonderd auto’s al door de wasstraat gegaan. Dat was na een jaar wel bevredigend. Want ongeveer een jaar geleden zijn ze begonnen met de bouw”, zegt hij. 

Het installeren van de machines duurde uiteindelijk iets langer dan van te voren gepland en dat is volgens Theo geen wonder. “Eigenaar Fred Komen wilde echt de top of de top, daarom heeft hij op het laatste moment besloten om toch de nieuwste generatie DICO drooginstallatie te nemen. Deze was op dat moment nog niet eens officieel uit dus duurde het iets langer, maar het resultaat is er echt naar. Ik durf wel te stellen dat deze wasstraat ongeëvenaard groot is in Europa.” 

Testen

Voor Theo was het wassen van de eerste auto’s niet zo heel spannend. “Voor de eigenaar is het spannender, dit is natuurlijk niet de eerste wasstraat die we bouwen. Voordat er een auto door de wasstraat gaat, is alles al een keer getest en hebben alle motoren al een keer gedraaid. Als je dan vrijdag voor het eerst auto’s van klanten gaat wassen, dan komt er niets spannends, dan gaat het echt nog om het afstellen van de details. Sowieso heeft Fred zo’n enorme wasstraat, al zouden sommige zaken nog niet ideaal afgesteld zijn, het resultaat is sowieso verbluffend. We kijken op een dag als vrijdag echt per borstel hoe deze het voertuig raakt, maar in de basis is het al goed ingesteld. We zijn vorige week maandag begonnen met dat afstellen en dat was donderdag zo goed als klaar.” 

Naast het afstellen van de wasstraat werd ook de chemie volgens hem goed afgesteld. “Ook dat ging heel snel. Wybe van 4Carwash heeft meer DICO wasstraten in zijn klantenbestand en qua chemie zijn de basisinstellingen vaak hetzelfde. Het is echt finetunen, dat is in twee dagen gedaan”, zegt Theo. Volgens hem kan de wasstraat straks zo’n 220 auto’s per uur wassen. “Honderd per baan is makkelijk mogelijk, meer zou ook wel kunnen maar dan gaat het wel erg snel. Op het stofzuigplein is plaats voor zo’n vijftig auto’s.”

Succes

“WeWash heeft alle elementen om een groot succes te worden in Almere en omstreken. Fred kennende gaat hij flink uitpakken op marketinggebied en al zou hij dat niet doen, hij zit gewoon echt op een goede locatie. De Hogering is de randweg van Almere en vanaf die weg is de wasstraat goed te zien. In de buurt van de wasstraat wordt een grote wijk gebouwd die binnen aanzienlijke tijd voor een hoop nieuwe wassers gaat zorgen.”

Op het gebied van duurzaamheid excelleert WeWash volgens Theo ook. “Per auto wordt slechts 25 liter vers water gebruikt, de rest van het gebruikte water wordt allemaal hergebruikt doormiddel van de systemen van Faritec. Voor de stroom liggen 900 zonnepanelen op het dak van het pand, niet genoeg om helemaal zelfvoorzienend te zijn, maar ook duurzaamheid staat dus hoog in het vaandel.” Volgens hem oogt de wasstraat verder door het kleurgebruik heel erg fris. “De gecoate vloeren van Danny Dartes zijn mooi. Het ziet er heel strak uit. Het automatische betalen bij de drie inrijlanen zorgt voor een snelle doorstroming.”

Haarscherpe beelden

Wat de grote wasstraat verder uniek maakt is het gebruik van 64 acht megapixel camera’s. “Zoveel extreem scherpe camera’s hebben we nog niet eerder in een wasstraat geplaatst”, zegt Jacco Slob, eigenaar van DIOS camerasystemen. Volgens hem gebruiken de meeste wasstraten twee of vier megapixel camera’s. “Door de scherpe camera’s voor en in de wasstraat kunnen valse schadeclaims voorkomen worden. Voor ons was dit een heel mooi project. Gaandeweg de bouw hebben we alle camera’s geïnstalleerd. De tien camera’s in het natte gedeelte van de wasstraat hebben we speciaal in roestvrijstaal uitgevoerd. Al met al is dit een ongeëvenaard project voor ons op carwashgebied.” 

  • Michel
    17 september 2021 at 20:56

    This is great , your car comes out it looks like it comes from a diamentpolisch treatment!!

    Reply

Leave Your Comment

Your email address will not be published.