Carwash & Co viert dit jaar het 25-jarig jubileum en dat laat de carwash niet ongemerkt voorbij gaan. Op alle drie de vestigingen – de andere bestaan beide 10 jaar – wordt feest gevierd en flink uitgepakt met prijzen. ‘We geven elke maand wat moois weg op alle vestigingen. Dat gaan van fietsen tot aan game consoles’, zegt eigenaar Jordi van Riet. ‘Ook lokale stichtingen laten we meevieren in het feest. Ieder kwartaal kiezen we een goed lokaal doel dat we een cheque van €750 overhandigen. Ik denk sowieso dat we dat als branche meer zouden moeten doen.’
De ondernemer stelt dat de carwashbranche het afgelopen jaren ondanks de corona crisis goed heeft gedaan en dat daardoor best wat terug gedaan kan worden voor de samenleving. ‘Wij hopen dat goed voorbeeld doet volgen en meer ondernemers wat opzetten voor een mooi lokaal goed doel. De Bovag doet natuurlijk eens per jaar wat tijdens de Nationale Autowasdag, maar dat is bijna altijd voor een doel dat al vrij bekend is. Wij proberen echt lokale doelen te zoeken en telkens wat anders. De waardering die we krijgen is enorm en dat geeft een voldaan gevoel, ondanks dat het soms best wat geregel is om het op te tuigen.’
Goede doelen
Op de locatie in Doetinchem werd afgelopen kwartaal een cheque overhandigd aan Downkern Doetinchem, een organisatie die ontmoetingen organiseert voor ouders met kinderen met het Syndroom van Down. ‘Een van de oprichters van de stichting heeft zelf een kindje met down. Ze komen vaak samen hier de auto wassen. Het leek ons een uitgelezen kans om juist deze mensen met de stichting in het zonnetje te zetten en dat is denk ik wel gelukt. Ze vonden het heel gaaf’, zegt hij.
Het kwartaal daarvoor ging op alle vestigingen de cheque richting een lokaal bejaarden tehuis. Ook daar kreeg de ondernemer hele leuke reacties op. ‘Er werden fitness apparaten gekocht, maar ook een radio waardoor ze bij de dagbesteding ochtendgym konden doen. Hierdoor blijven de ouderen fit.’ Voor volgend kwartaal kijkt Jordi naar lokale initiatieven met dieren. ‘Dat vind ik persoonlijk ook een heel mooi doel dus we kijken hoe we iets voor bijvoorbeeld asiels kunnen optuigen.’
Uitbreiding
Na 25 jaar in de branche kijkt Jordi ook alvast met een schuin oog naar de toekomst. ‘We hebben drie filialen nu en ik sluit zeker niet uit dat er een vierde bij komt in de nabije toekomst. We kijken voorzichtig rond naar een locatie. We weten waar we naartoe willen en hebben al wel echt plannen om wat te gaan bouwen. We wachten momenteel alleen nog even het verloop van de huidige energie crisis af. We willen niet dat we een heel duur pand laten neerzetten en er vervolgens achter komen dat het een slechte investering was. Hopelijk neemt de schaarste in bouwmaterialen af en stabiliseert die markt een beetje en dan kunnen we snel schakelen’, zegt hij.
Automatisch wassen
De ondernemer kijkt terug op een mooie tijd in een bijzondere branche. De grootste verandering volgens hem was de overgang naar het volledig automatisch wassen. ‘Mijn vader is het bedrijf begonnen en was destijds de eerste die overstapte van een wasstraat van 35 meter van Christ naar een volledig automatische hightech wasstraat van 55 meter van Holz. Hij zag de machine op de beurs en was meteen verkocht. Hij bestelde hem en kreeg op die manier als eerste zo’n moderne machine waarbij geen voorwas meer nodig was.’
De ondernemer is verder zeer gecharmeerd van de trend die vooral de laatste jaren steeds meer te zien is ook hier in Nederland. ‘Het draait steeds meer om beleving. Veel wasstraten spelen in op thema’s en pakken echt uit rond Halloween en kerst. Wij hebben onlangs in al onze drie wasstraten een hele lichtshow in laten bouwen door Maurice Piket en Mike Hoffs. We hebben al onze wasstraten helemaal uitgelicht met lampen en een lavaboog geplaatst. Zeker in deze tijd van het jaar, waarin het vroeg donker wordt, komt de verlichting mooi tot z’n recht’, besluit hij.