Rel om gratis wasbeurten: Ondernemers boos op wasstraatpas

Het idee is best aardig, een pas die bij alle wasstraten van Nederland verzilverd kan worden. De uitvoering is een stuk minder. Verschillende carwashondernemers zijn afgelopen tijd zonder hun weten op een website geplaatst waarop stond dat de wasstraatpas – indien deze uitkomt – bij hen ingeleverd kan worden. Ondernemers weten van niets en zijn niet blij met het noemen van hun naam op de website want wat blijkt, ondernemers krijgen een lead aangeleverd, waar de partij achter wasstraatpas geld verdient aan het uitdelen van wassingen. 

‘Het zijn een stel oplichters’, zo stelt ondernemer Rob Leus. Zonder zijn weten, werd zijn bedrijf op de site genoemd als punt waar de wasstraatpas ingeleverd kan worden. ‘Stel je voor dat mijn medewerkers niet weten dat we niet aan dit concept meedoen en klanten de pas aanbieden bij ons bedrijf, dan zijn de rapen gaar. Toen ik vernam dat we hier worden vernoemd heb ik meteen contact opgenomen met een van de partijen die aan de wasstraatpas is gelieerd. Ik wens niet zomaar op zo’n site geplaatst te worden. Ik wil best kijken naar dergelijke concepten en over een korting valt dan best te praten, maar waarom zou ik een partij laten verdienen aan een wassing die mij geld kost, dat is toch onlogisch’, zegt Rob. 

Screenshot van het desbetreffende kaartje, op groene plaatsen zou je de pas kunnen inleveren.

Walnut

Een van de partijen die wordt genoemd in de algemene voorwaarden is Walnut Loyalty. Thomas van der Kroft, een van de eigenaars van Walnut, noemt het een storm in een glas water. ‘Wij zijn door een partij benaderd voor het technische gedeelte van de wasstraatpas. Tot op heden hebben we echter nog niets gedaan omdat ze nog niet zover zijn. Wel hebben we al meerdere ondernemers aan de lijn gehad die dachten dat het ons concept is, niet iedereen was even positief. Aan de andere kant hebben we ondernemers gesproken die het wel degelijk een mooi idee vinden, die hebben we naar de andere partij doorgestuurd’, zegt hij.

Frank Vekemans, eigenaar van Washin7, werd in eerste instantie ook op de site genoemd. ‘Ik ken het concept niet en misschien is het wel heel leuk, maar je kan echt niet zomaar een bedrijf op je site vermelden als deelnemer van je concept zonder dat de eigenaar er überhaupt iets van weet. Ik heb met niemand over het concept gepraat en heb dan ook meteen contact opgenomen met een van de partijen achter dit concept. Gelukkig hebben ze uiteindelijk vrij snel mijn wasstraten van de kaart gehaald waar ik op werd vernoemd’, zegt Frank. 

Verkeerde volgorde

De andere partij waar Thomas het over heeft is Next Business Concepts waar Vincent du Pon eigenaar van is. ‘We hebben het misschien niet helemaal in de juiste volgorde gedaan en waren misschien te enthousiast met het noemen van bedrijven op onze site en het plaatsen van carwashes in ons overzicht. Aan de andere kant gaven alle partijen die we in eerste instantie op het kaartje hebben gezet aan om geïnteresseerd te zijn’, zegt hij. Of dit nou wel of niet het geval is, het kaartje waar de wasstraten op te zien waren is inmiddels offline gehaald. ‘Ik ben ook door verontwaardigde ondernemers gebeld en heb daarom besloten het kaartje voorlopig offline te halen. Het komt binnenkort weer online met wasstraten die hun handtekening hebben gezet voor de samenwerking.’ 

Volgens Vincent is er veel belangstelling voor zijn concept. ‘Wij zijn inmiddels ook al met partijen in gesprek over het aanschaffen van waspassen, dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat. Het klopt dat wasstraten niets voor de wassing van de waspas krijgen. Je kunt dit concept het best zien als een lead generatietool. Wij verzorgen de marketing en verkopen de waspassen zodat mensen die misschien nog nooit hun auto hebben laten wassen bij de desbetreffende carwash er hun auto laten schoonmaken en dit daarna hopelijk vaker doen.’ Dat de bezoekers vervolgens vaste klant worden is zeker geen uitgemaakte zaak. ‘We proberen ze vervolgens daarna nogmaals langs te laten komen met een mooie korting’, zegt hij daar over. 

Na de zomer wil de ondernemer zijn pas lanceren. ‘De passen die straks in omloop worden gebracht, krijgen een uitgebreide beschrijving met betrekking tot de geldende voorwaarden. Op het kaartje op onze site, dat we binnenkort weer online willen zetten, is dan een overzicht te zien van de locaties waar de pas ingeleverd kan worden. We gaan ook inzichtelijk maken wat voor soort wassing de desbetreffende wasstraat voor de pas biedt. Een aantal wasstraten heeft al gezegd graag het beste programma te geven, waar sommigen het bij de basiswassing houden. Het idee is om deze wassingen alleen tijdens dalmomenten te laten plaatsvinden om het reguliere proces niet te verstoren’, besluit Vincent. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.