‘Mijn droom is om een eigen carwash te hebben’

De Carwashtour, het carwashproject van de 12-jarige Lars Coolen uit het Belgische Maaseik, blijft groeien. Inmiddels heeft de carwash fanpagina op Facebook bijna 500 volgers en staat de teller van bezochte wasstraten op ruim veertig. “Mijn droom is om zelf een carwash te hebben, tot die tijd ga ik lekker door met mijn project”, zegt Lars enthousiast. 

Het Carwashtour was Lars eigen idee. “Het begon met Carwash Echt. Daar mocht ik voor de coronacrisis begon foto’s maken van de carwash en de technische ruimte. Door de uitleg die ik kreeg raakte ik nog veel enthousiaster over carwashes dan ik al was. Samen met mijn vader besloot ik daarom Carwashtour op te zetten op Facebook en sindsdien hebben we echt al veel leuke reacties van carwashondernemers gekregen.”

Rustgevend

Als sinds zijn tweede bezoekt hij regelmatig in het weekend carwashes met zijn vader. “Toen ik als baby in de wieg lag en mijn vader langs een carwash liep, wilde ik blijven kijken hoe auto’s de wasstraat in reden. Ik vond het blijkbaar heel rustgevend. Mijn vader nam me daarom vaak als ik huilde mee naar een wasstraat in de buurt. Meestal bleven we daar meer dan een uur en bleef ik al die tijd gefascineerd kijken.” Op jonge leeftijd raakte Lars dus al besmet met het carwashvirus.  

Vorig jaar startte vader en zoon de Facebookpagina. “Op een gegeven moment zijn we steeds vaker foto’s gaan maken tijdens onze bezoeken aan carwashes. Het leek me leuk ze met meer mensen te delen. Ook vond ik het mooi om mensen meer over carwashes te laten weten, daarom deel ik zoveel mogelijk acties en mededelingen van de wasstraten die ik interessant vind.” Carwashes krijgen door Carwashtour extra aandacht en nodigen daardoor Lars ook steeds vaker uit om eens een kijkje te komen kijken. 

Bezoekjes

De verste carwash die Lars tot nu toe ongeveer bezocht heeft was zo’n 50 kilometer van zijn woonplaats Maaseik. “Mijn vader gaat met me mee in de weekenden dat ik bij hem ben.” Inmiddels kent hij veel machines van de verschillende merken van binnen en buiten. “Vraag me maar wat je wil en ik kan je zo het verschil noemen tussen verschillende merken”, zegt hij lachend. 

Steeds meer wasstraten nodigen de jonge carwash enthousiasteling uit om een kijkje te nemen. “We gaan niet op alle voorstellen in, maar het is wel leuk om te zien dat iedereen zo enthousiast is over mijn project. Een tijdje geleden mocht ik bij Carwash Club Bree zelfs meehelpen. In Echt kreeg ik een mooie rondleiding. Dat zijn dan ook echt mijn favoriete wasstraten.” Waar Lars niet altijd makkelijk contact met mensen maakt, lukt hem dat in de carwash wel goed. “Ik vind het super om met ondernemers te praten over wat ze doen.”

Binnenkort gaat Lars naar All-In Carwash in Nederweert, daar is hij tijdens de bouw al gaan kijken. “Die zag er tijdens de bouw al indrukwekkend uit.” Niet alleen wat betreft wasstraten heeft Lars favorieten. Ook qua merken heeft hij een voorkeur. “Peco en Sony’s dat vind ik de mooiste merken. Zij doen veel met show en hebben veel mooi opties. Het zijn mooie machines die je kunt blijven updaten. Ooit hoop ik zelf een mooie wasstraat te hebben”, besluit hij.  

Lars ook in de gaten houden? Check zijn Facebookpagina hier.