Fox Autowas ziet meer Belgische wassers dan verwacht

Iets meer dan 1 op de 4 klanten die momenteel de auto komt wassen bij het vorig jaar in Hulst geopende Fox Autowas komt uit België. Voor ondernemer Marco Henderickx een mooie verrassing. ‘Na een door Bureau Starline gedaan marktonderzoek verwachtten we in eerste instantie het eerste jaar zo’n 10 procent Belgische wassers, maar dat aantal ligt in de praktijk een stuk hoger. Sowieso hebben we de verwachtingen qua wassingen het eerste jaar overtroffen. Nu is het zaak om die stijgende lijn voort te zetten en verder te blijven groeien’, zegt hij enthousiast.

De opening van zijn Fox Autowas ging niet geheel zonder zorgen, nu hij iets meer dan een jaar open is kijkt hij terug op een bijzonder eerste jaar. ‘Ik zie steeds meer de overeenkomsten tussen de carwashbranche en de horeca. Daar was ik voorheen werkzaam en dat helpt me nu ook weer. Het contact met klanten is leuk, maar ook belangrijk. Zo horen we precies waar over mensen tevreden zijn en waarover minder. We krijgen vooral positieve reacties van onze klanten. Iedereen is wel echt tevreden over het resultaat, auto’s komen echt blinkend uit de wasstraat. Door die kwaliteit trekken we ook veel mensen uit onze regio en daarbuiten’, zegt hij.

Aankomend jaar gaat de ondernemer verder met het verduurzamen van zijn bedrijf. ‘We vinden het belangrijk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en gaan binnenkort ons dak vol zonnepanelen leggen. Het water recyclen we momenteel al dus dat is voor ons een logische volgende stap. Tevens zijn we bezig om te kijken hoe we mensen met een rugzakje bij ons kunnen laten werken’, zegt hij.

Marketing

Afgelopen jaar deed Fox Autowas onder andere een mooie actie met een naastgelegen supermarkt. ‘Dat heeft ons veel nieuwe wassers opgeleverd. De spaaractie die 8th GEAR samen met de plaatselijke Albert Heijn heeft opgetuigd, deed het zo goed dat we er binnenkort een vervolg aan gaan geven. Door de actie trekken we ook aardig wat Belgische klanten. Hulst wordt ook wel de meest Vlaamse stad van Nederland genoemd. Dat is omdat veel mensen uit België hier komen winkelen. Veel mensen combineren de boodschap met het wassen van de auto, in de omgeving zitten ook niet echt andere professionele wasstraten dus dat komt goed uit. Het helpt dat onze wasstraat zo compleet is. Het grote stofzuigplein, bandenpompen en mattenreinigers zorgen voor dat stukje extra service waar veel Belgen van houden. In eerste instantie mikten we op zo’n 10 procent wassers uit België, het eerste jaar zaten we al op een kwart van de bezoekers dus dat is een mooi voorteken voor nog meer’, legt hij uit.

Personeel

Een van de zaken waar Marco wel tegenaan loopt is het vinden van goed personeel. ‘Mijn vrouw en ik staan nu iedere dag zelf de auto’s nog te wassen. We zijn 7 dagen open en hebben kinderen dus dat is soms wel erg lastig. Het vinden van een goede manager en überhaupt van goed personeel is toch best een opgave gebleken. Vooral doordeweeks is het aanbod schaars’, zegt de ondernemer. Hij merkt ook op dat de mentaliteit van de jeugd veranderd is ten opzichte van vroeger. ‘Desondanks houd ik er goede hoop op dat we de juiste medewerkers vinden. Dan kunnen we nog verder doorgroeien.’

Leave Your Comment

Your email address will not be published.