Washers wast gratis Wens Ambulances

Wens Ambulances worden gratis gewassen bij Washers Clever Carwash in Den Hoorn. Eigenaar Chris Muller werd geïnspireerd door het goede doel van de Nationale Autowasdag en besloot om contact op te nemen met de stichting om ze op deze manier een handje te helpen. ‘Dat was wel leuk, ze reageerden gelijk heel enthousiast. Het zijn allemaal vrijwilligers die op die manier mensen met een laatste wens helpen natuurlijk en voorheen werden de voertuigen gewoon op straat gewassen’, zegt de kersverse carwasheigenaar. 

Naast de Wens Ambulances mogen ook de vrijwilligers met 50 procent op het beste programma komen wassen. ‘We hebben een speciale actiepagina gemaakt voor hen zodat ze het kenteken aan ons door kunnen geven en zo automatisch wassen met korting. Ik draag dit doel zelf ook een warm hart toe en vind het prachtig dat deze mensen zich belangeloos inzetten om de laatste wens van zieke mensen te vervullen. Wanneer mijn carwash helemaal goed operationeel is, ben ik van plan om mezelf ook als chauffeur aan te melden’, zegt hij enthousiast. Chris heeft zelf een verleden op de ambulance en reed zelf 7 jaar als chauffeur bij de GGD. 

Bergingsbedrijf 

De ondernemer komt dus van buiten de branche en startte een aantal maanden geleden met zijn wasstraat in Den Hoorn. Daarvoor was hij mede-eigenaar van een bergingsbedrijf voor auto-en vrachtwagenberging. ’Toen we daarmee begonnen hadden we zo’n 20 mensen in dienst en dat groeide in de 17 jaar dat ik het deed naar 125 man personeel op 5 vestigingen. Echter vond ik het tijd voor een nieuw ondernemersavontuur. Ik ben me gaan oriënteren op de toekomst van de automobiel industrie en kwam zo op het idee om de carwashwereld te betreden. Wat de toekomst ook wordt qua brandstof een voertuig moet altijd schoon. Door alle systemen en sensoren op nieuwe auto’s in de toekomst juist misschien nog wel vaker. Dat leek me een mooie kans. Zo’n twee jaar geleden heb ik daarom het plan voor deze wasstraat uitgewerkt’, zegt hij. 

Circulaire recycling

Inmiddels is Washers Clever Carwash zo’n 15 weken open. Niet alles ging in die periode even makkelijk. ‘We hadden wat kinderziektes die gelukkig snel door ACE zijn verholpen en begonnen daarnaast precies in de verkeerde periode. Veel wasstraten hebben door eerst de hitte en daarna het vreselijk slechte zomerweer een vrij slechte periode qua aantallen. Wij moesten helemaal vanaf nul beginnen dus dat was wel even slikken. Inmiddels gaat het weer de goede kant op en zien de weersvooruitzichten er weer wat beter uit gelukkig.’ Een van de speerpunten van Washers is volgens Chris het duurzaam ondernemen. ‘Dat deed ik al met het bergingsbedrijf en dat doen we nu ook. We hebben 750 zonnepanelen op het dak waarmee we redelijk zelfvoorzienend zijn qua stroom en hebben een waterbron en recyclen 85 procent van het water. Ik ben wel aan het kijken of we dat percentage kunnen verhogen. Daarnaast wil ik kijken of we in de toekomst naar een circulair recyclingsysteem kunnen.’

Een tijd geleden ging de ondernemer in gesprek met het naastgelegen rioolwaterzuiveringsbedrijf om te kijken wat er mogelijk zou zijn op recyclingvlak. ‘Ze maken water schoon voor duizenden huishoudens en houden daarbij een bepaald soort water over, dat niet goed genoeg is om te drinken genaamd proceswater. Het is rioolwater wat zodanig gezuiverd dat het geen afvalstoffen meer bevat. Het bevat nu nog medicijnresten en is daardoor geen drinkwater. Het gaat momenteel naar bijvoorbeeld de Rotterdamse haven om koelprocessen te faciliteren. Het is bijna zo schoon dat je er ook mee kan wassen. We zijn in gesprek met het bedrijf om te kijken of wij dat water kunnen gaan gebruiken om auto’s te wassen. Echter is het volume nog niet genoeg om het aan te leggen. Mijn idee is om het water dat we afnemen ook weer terug te brengen in een soort loop met het zuiveringsbedrijf. Momenteel kijk ik met een ander bedrijf hier in de buurt of het ook voor hen interessant zou kunnen zijn zodat we meer kunnen afnemen. Het zuiveringsbedrijf is alvast enthousiast over het idee en samen gaan we kijken hoe we dat in de toekomst mogelijk zouden kunnen maken’, vertelt hij enthousiast. 

Leerzaam

Iedere dag dat de wasstraat geopend is, leerde Chris het nodige bij. ’Niet alleen over mijn wasstraat, maar ook over de branche en alles wat er bij komt kijken. Onlangs hebben we besloten om met marketingbedrijf 8Th GEAR in zee te gaan om de wasstraat nog meer te promoten en hopelijk de wasfrequentie van onze klanten te verhogen. In eerste instantie werkte we samen met een lokaal marketingbureau, dat heeft onze logo’s en branding op het begin verzorgd. Ik kwam er gaandeweg echter achter dat het beter zou zijn om een gespecialiseerd bedrijf in de arm te nemen om zo nog meer uit onze wasstraat te halen. Zij helpen ons ook weer verder met de mogelijkheden van ons Total Wash-systeem. Dat heeft namelijk veel meer opties dan ik eerst dacht.’ 

Het resultaat van de wasstraat is iets waar veel klanten volgens de ondernemer over te spreken zijn. ‘Veel mensen komen daar voor terug. Onze 50 meter lange Holz wasstraat staat dan ook bomvol met de beste apparatuur. We doen niets zelf aan dat wasresultaat, het is echt de machine. We hebben geen voorwas en afrekenen gaat bij ons via een van de zuilen voor het inrijden. Waar mensen hulp nodig hebben zijn we natuurlijk wel. Zo hebben we altijd iemand op het stofzuigplein met 35 plekken binnen en buiten, om mensen te helpen, een praatje te maken en om bijvoorbeeld met een doekje de laatste randjes even af te drogen. De 7 wasboxen, waar straks ook de ambulances gewassen kunnen worden zijn ook onwijs in trek. Mensen kunnen normaal bij ons voor 8 euro onbeperkt gebruikmaken van een van de boxen.’

Leave Your Comment

Your email address will not be published.