‘Ruimtegebrek bracht me op het idee voor de interieurcarrousel’

Een wereldprimeur bij ANAC carwash in Arnhem, waar eigenaar Lex Peters onlangs de eerste interieurcarroussel heeft geopend. Geen lange rechte interieurbaan zoals er al zoveel in Nederland en het buitenland zijn, maar een totaal nieuw concept. “Als je over vormen nadenkt, kun je op hele mooie ideeën komen. Ik zag een aantal jaar geleden in een geitenmelkerij hoe duizenden geiten gemolken werden in een carrousel, dat zette mij aan het denken. Ik wilde iets met interieurreiniging, maar had niet de ruimte hier in Arnhem”, zegt ANAC eigenaar Lex Peters.

Drie jaar geleden heb ik een perceel direct achter mijn wasstraat in Arnhem aan kunnen kopen. Het idee was direct om daar een interieurbaan te gaan bouwen. Doordat het perceel te klein is voor een traditionele rechte interieurbaan ben ik op het idee gekomen om een ronde carrousel te gaan bouwen. Een lange baan had achter deze wasstraat niet op het grondstuk gepast. Door de baan rond te maken lukte het wel. Het duurde uiteindelijk tweeënhalf jaar voor de carrousel er stond. “Ik moest alles zelf bedenken en uitwerken want er is niets vergelijkbaars te koop. 

Niets zomaar

Wanneer wassers de kettingbaan verlaten kunnen ze niet om de negen meter hoge carrousel heen. Wassers rijden om het pand heen en kunnen op dat moment door de vele hoge ramen alvast een blik werpen op wat er binnen gebeurd. “We hebben zo’n 100 meter opstelruimte voor de ingang van de carrousel. Als het wat drukker is hoeven mensen zich niet te vervelen want in de rij is genoeg te zien. Bij de ingang staat een kentekenscan, de slagboom gaat open voor mensen die interieurreiniging hebben genomen bij de ingang. Op die manier hoeft het personeel bij de interieurcarrousel niet met geld bezig te zijn. Binnen zul je zien dat we overal over hebben nagedacht en niets zomaar hebben gedaan.”

Wanneer mensen hun auto op de carrousel plaatsen nemen ze plaatst op de middencirkel. Dat overal over nagedacht is wordt hier duidelijk. “We hebben voor een heuveltje gekozen om de cirkel te betreden, op die manier is het ook rolstoelvriendelijk. Mensen kunnen in het midden gratis een kopje koffie of thee nemen terwijl ze op de auto wachten. Op hoge stoelen kunnen ze aan een tafel uitkijken over de auto. We hebben dit bewust hoger gemaakt dan de auto zodat je over de auto heen kan kijken. Je kunt dan tijdens de koffie naar de auto kijken, of naar buiten. Doordat de schijf blijft draaien zie je buiten telkens wat anders.”

Consequent

Wat opvalt aan de binnenkant van het hoge pand is dat alles in balans is. De filosofie van Lex is dat wat je ook doet, je het consequent moet doen. “Zoals je kunt zien is de binnenkant van de cirkel via vier paden te betreden. Als je goed om je heen kijkt hebben we alles in diezelfde vorm doorgetrokken. Het plafond heeft acht ramen, de auto’s staan op acht vlakken en je kunt vanaf even zoveel kanten over de auto heen kijken. Ik ben daar heel consequent in. Zo hebben we bijvoorbeeld ook acht geluidboxen en met 32 stuks een veelvoud aan lampen. De muziek in de carrousel staat niet te hard, het moest rustgevend zijn, niet overheersend daardoor ontstaat een kalme sfeer.” De ondernemer heeft zijn interieurcarrousel benaderd als een kunstwerk, daarom moest alles kloppen.

Het was volgens hem wel een opgave om het idee uit te werken tot wat er nu staat. Op de wereld bestaat niets dat hij als voorbeeld kon gebruiken voor zijn project. “Ik ben best lang bezig geweest met het ontwerp, want hoe doe je dat nou met een cirkel. Voor je überhaupt mag bouwen moet je aan verschillende eisen en tests voldoen. Je hebt bepaalde normeringen en regels en wetten waar je aan moet voldoen”, zegt hij. Een ander punt dat Lex tegenkwam is bijvoorbeeld het afvoeren van afval en vuilwater wat nog van de auto komt. “De carrousel loopt een beetje schuin af waardoor het water automatisch van het platform loopt.”

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid is ook overal aan gedacht. Medewerkers bedienen de carrousel met een afstandsbediening. In ongeveer tien minuut draait de schijf een volledige ronde en moet de auto van binnen schoon zijn. “Stel dat een auto niet snel genoeg van de carrousel rijdt en met bijvoorbeeld de achterwielen nog op de carrousel staat terwijl de band nog doorloopt dan stopt deze automatisch. We hebben daarvoor een speciale laser bij de uitgang, wordt die langer dan 6 seconde onderbroken dan stopt de beweging automatisch.

De band in de carrousel heeft een omtrek van 62 meter en een diameter van 20 meter. Ondernemers die enthousiast zijn geworden en het concept van ANAC willen kopiëren hebben overigens pech, Lex heeft patent op de interieurcarrousel. Na de bouw in Arnhem is het alweer tijd voor de volgende carrousel. “Binnenkort gaan we er ook één bouwen in Den Bosch. Zo blijven we altijd in beweging.”

Check hier ook het fotoalbum van Lex’s innovatie in Arnhem

Leave Your Comment

Your email address will not be published.