De vraag naar flesjes autoparfum neemt sinds een half jaar enorm toe volgens Frank van Oostveen van chemieleverancier Sireon. Het product werd zo’n vijftien jaar geleden al geïntroduceerd, maar was destijds voor een selecte groep afnemers. De rest van de markt bleef bij de geurhangers. Door de komst van moderne geuren neemt de populariteit een flinke vlucht. “Wij zien een enorme stijging en zien dat daardoor ook nieuwe spelers zich op de markt begeven”, zegt hij.
Voor dat laatste is Sireon volgens hem niet zo bang. “De nieuwe partijen hebben een flinke inhaalslag te maken. Het lijkt allemaal eenvoudig, maar wij hebben in de afgelopen jaren de nodige kinderziektes moeten doorstaan voordat we het product hadden dat we nu hebben. Omdat wij alles in eigen huis produceren en ontwikkelen is dat nog relatief snel gegaan. Daarbij is het een illusie dat je de enige aanbieder blijft als men ziet dat een product potentie heeft.” Het feit dat er meerdere aanbieders volgen is volgens hem een compliment voor het product.
Eigen productie
“Onze bevlogen eigenaar Mark Sieling is creatief en heeft veel doorzettingsvermogen. Hij is wekelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en het verbeteren van bestaande producten en gaat net zolang door tot het naar wens is. Of dat nu een autoparfum is of een nieuw product voor de lijn in carwash chemie, hij is vaak in zijn laboratorium te vinden. De volgende geurbelevingen staan nu al weer klaar om uitgerold te worden”, zegt hij.
Mark bedacht volgens Frank zo’n vijftien jaar geleden het autoparfum in een flesje, maar vanuit de markt was er toen vooral vraag naar geurhangers. Ongeveer twee jaar geleden nam de vraag naar parfums toe, toen Mark enkele nieuwe geuren uitbracht. “Toen we dit ongeveer een half jaar geleden ook actief gingen promoten nam de vraag ineens explosief toe. De flesjes zijn handig voor verkoop uit automaten bij bijvoorbeeld een wasstraat, maar zijn ook leuk om mee te geven aan klanten.”
Private label
Vanuit klanten kwam steeds vaker de vraag om private label producten te brengen. Daarom besloot Sireon om producten beschikbaar te maken met het label van de desbetreffende wasstraat. “We hebben nu al een behoorlijk aantal wasstraatklanten waar we dat voor doen. Zij leveren een ontwerp aan en wij verzorgen de rest van het traject. Binnen enkele weken ontvangt de klant de producten met zijn eigen logo in dezelfde kwaliteit.”
Herkenbare geuren
Wat de autoparfums in flesjes zo populair maakt? “De herkenbare geuren zijn een schot in de roos. Mensen vinden het fijn als de auto hetzelfde ruikt als het luchtje dat ze zelf opdoen. Daarom hebben wij de geuren gebaseerd op moderne parfums”, legt Frank uit.
Wat volgens hem verder speelt is dat de klassieke geurboompjes snel hun geur verliezen. “Dat is logisch want in principe worden ze gemaakt door de hangers lang in een geurbad onder te dompelen. Het probleem is dat ze daarom relatief snel geen geur meer afgeven. Een ander probleem is dat je de intensiteit niet zelf kan bepalen. De eerst dagen na het ophangen ruikt je auto heel sterk, daarna neemt het snel weer af. Bij een autoparfum in een flesje kun je zelf bepalen hoeveel je in de auto spuit en hoe vaak je het herhaalt.”