Wasstraten jagen bezoekers stuipen op het lijf

Afgelopen dagen stonden in de carwashbranche bijna volledig in het teken van Halloween. Waar er een aantal jaar geleden slechts een handvol Halloween-evenementen in de carwashbranche werden georganiseerd, kun je er nu niet meer omheen. Carwashnieuws sprak met Maarten van Boven van Bas Autowas, Kees Yzebaart van Loogman en met Johan Teunissen van Shell De Wetering over hun horrorcarwashes.

De Freakshow van Loogman Carwash werd dit jaar op de nieuwe locatie in Hoofddorp gehouden. Op 30 en 31 oktober werden er tijdens het evenement bijna 1500 auto’s gewassen volgens directeur Kees Yzebaart met in totaal wel meer dan 5000 mensen. ‘Het was echt een onwijs groot succes. Op Halloween zelf hebben we om 2140 uur de wachtrij gesloten om zo om 2200 de deuren te kunnen sluiten. Het was enorm druk en toch hadden we een maximale wachttijd van een uur. Doordat we een dubbele wasstraat hebben hier in Hoofddorp konden we ook echt een flink aantal auto’s wassen in de uren dat we open waren. Nog nooit eerder pakten we ook zo groots uit. We hadden in totaal 37 figuranten in en om de wasstraat die de bezoekers echt de stuipen op het lijf jaagden.’ 

Flinke investering 

De directeur van de Loogman Groep was zelf ook te vinden in de freakshow. Hij wachtte de wassers aan het eind van de wasstraat op om ze uit de auto te trekken naar de Photo Booth. ‘Hier konden klanten met onze griezels op de foto voor een leuk aandenken. Iedereen was wel echt onder de indruk. Sommigen wilden de auto ook niet meer uit’, zegt hij lachend. Volgens hem werd er flink geïnvesteerd om er echt een mooi evenement van te maken. ‘We zeggen altijd, als je iets doet, doe het dan goed. Dat hebben we zeker gedaan. De investering halen we er ook niet zomaar uit, al bezorgde het ons wel onwijs veel goede reclame.’

De tweede avond, op Halloween zelf, werden nog meer dan de 700 auto’s van de eerste avond gewassen. ‘We hadden verschillende mensen die nog een keer zijn gekomen. Ook veel mensen die in Heerhugowaard vorig jaar kennis hadden gemaakt met ons speciale Halloween-evenement kwamen helemaal deze kant op. Ons evenement maakte de tongen ook goed los in de omgeving en op sociale media. Door alle aandacht kwamen er een dag later dus nog meer mensen. Het weer zat ook wat meer mee dan de dag voor Halloween. We hebben niet aan voorverkoop gedaan dus het was ook even afwachten hoeveel mensen eropaf zouden komen, maar ons marketingteam was al lang van tevoren bezig om dit evenement te promoten.’

Het meest indrukwekkend is misschien wel de enorm opgetuigde ingang van de Freakshow carwash. Verder valt de enorme bak licht op die overal vandaan lijkt te komen, alles is aangepakt en omgetoverd tot een echte Freakshow. ‘Ik denk dat we zoveel licht en lazers gebruiken in en om de carwash dat vakantiegangers onze carwash vanuit de lucht zien wanneer ze bijna landen op Schiphol’, zegt Kees lachend. 

Klik om afbeelding te vergroten

Eerste wasstraat

Een inmiddels gevestigde carwashnaam als het gaat om Halloween is Shell De Wetering. ‘Ik denk zelfs dat wij een van de eerste -zo niet de eerste carwash zijn geweest- dat een evenement heeft neergezet rondom Halloween. Onze eerste editie was in 2019 en daarna hebben we geen jaar gemist. Tijdens corona werd het zelfs zo druk dat de politie kwam omdat de hele weg geblokkeerd werd door onze bezoekers, je had toen ook niet echt een ander uitje natuurlijk. Tegenwoordig hebben we ook dat wat beter geregeld met verkeersregelaars. We kunnen nu ook wat verder gaan dan toen. Door de afstand moesten mensen echt in de auto blijven, deze editie zijn er nogal wat deuren open gegaan. We hebben mensen echt goed laten schrikken’, zegt Johan Teunissen, eigenaar van Shell De Wetering. 

In en om de wasstraat van Teunissen worden bezoekers door zo’n 20 figuranten bang gemaakt. Zaterdagavond 28 oktober werden tussen 1800 uur en 2100 uur ruim 220 auto’s gewassen. ‘De eerste 150 early bird tickets voor €12,50 waren snel uitverkocht. De bezoekers waren allemaal onverdeeld positief. Mensen komen ieder jaar terug. Dit jaar hadden we het midden van de wasstraat vol met rook gezet. Tel daar een auto vol schuim bij op en het is makkelijk om in de auto te schrikken. Je ziet niets en kan geen kant op. Daar maken we natuurlijk handig gebruik van. Volgend jaar komen we zeker terug’, zegt de eigenaar lachend. 

Klik om afbeelding te vergroten

Duivels

Bij Bas Autowas XL in Zwolle hielp een professionele grimeur om de verschillende figuranten echt eng op te maken. ‘Het is nog best lastig om een goede te vinden die dit weekend kan. Er zijn namelijk best wat evenementen natuurlijk. Aan de andere kant is Halloween hier zeker nog niet zo populair als in de randstad. Vorig jaar kregen we nog boze mails over ons evenement omdat mensen het iets duivels vinden. We hebben ongeveer 200 auto’s gewassen tijdens ons evenement dit jaar. Dat kan nog beter, maar het moet hier nog groeien. We hebben er ook wat minder ruchtbaarheid aangegeven omdat we dit jaar 32 jaar bestaan en daar ook nog wat acties voor hebben lopen’, zegt eigenaar Maarten van Boven.

Naast een hoop licht- en geluideffecten werd op het stofzuigplein flink uitgepakt met onder andere een sloopauto. ‘Mijn zus heeft een eetgelegenheid en verzorgde eten en drinken. We hadden alcoholvrije cocktails, duivelse snoepjes, maar ook bloedballen. Deze gehaktballen in tomatensaus vielen goed in de smaak. Ondanks de vele spannende effecten en 16 enge figuranten was het toch ook wel een echt familie evenement.’ Een andere mooie bijkomstigheid van het Halloween-evenement is volgens Maarten dat het ook fungeert als een teambuilding voor de medewerkers. ‘Iedereen is laaiend enthousiast. Het is een keer wat anders en draagt bij aan een goede teamspirit. Het is heel leuk om dit met je medewerkers samen te kunnen organiseren. Ik had nu al enkele mensen die het jammer vonden dat we niet meer kostuums hadden. Volgend jaar wil iedereen meedoen’, besluit hij. 

Klik om afbeelding te vergroten

Leave Your Comment

Your email address will not be published.