Een behoorlijke switch voor Arnold Wessels, neef van Niels Wessels, hij stapt in Niels Autowas en wordt samen met zijn neef directeur. Arnold werkte voorheen als accountant, bij Deloitte en de Jong & Laan, maar werd besmet met het autowasvirus toen hij zijn neef hielp met de financiering van diens tweede vestiging in Assen. “Toen ik er wat spaargeld in had zitten, ging het autowassen me steeds meer interesseren.”
“Wat begon met eens per week mijn auto wassen veranderde al snel in hele zaterdagen helpen bij de wasstraat. Voor ik het wist stond ik zelf met een borstel en spuit in mijn handen”, zegt hij lachend. Wat begon als een investering veranderde dus al snel in een carrièreswitch. Toen zijn neef namelijk nog verder wilde uitbreiden besloot Wessels samen met Niels dat het een mooie kans zou zijn om er echt een familiebedrijf van te maken. Zo geschiedde, sinds 1 januari vormen beide Wessels de nieuwe directie van Niels Autowas.
Accountant
Toen Niels zo’n tien jaar geleden met Niels Autowas begon werd Arnold er niet meteen warm van. “Leuk voor hem dacht ik. Zelf had ik niet zoveel met het wassen van auto’s. Desalniettemin hebben we altijd al een goede band gehad, dus toen de eerste vestiging openging, ben ik er regelmatig mijn auto gaan wassen”, zegt hij. Pas toen Niels begon met het plannen van een tweede locatie in Assen zo’n vijf jaar geleden werd Arnold’s aandacht getrokken.
“Hij benaderde mij vanwege mijn financiële achtergrond. Ik heb hem uiteindelijk geholpen met zijn begroting en financiering voor de tweede wasstraat en raakte eigenlijk wel enthousiast van zijn plan”, zegt hij. Als onafhankelijke neef keek Arnold kritisch naar de plannen. Uiteindelijk bleek dat er meer eigen geld nodig was om meer van de bank te krijgen. “Ik besloot een gedeelte van mijn spaargeld te investeren en zag het als een goede lange termijn belegging.”
Vijf jaar geleden rolde hij langzaam in de carwashwereld. “Uiteraard was Niels in veel dingen leidend, maar ik zorgde wel voor de kritische noot. Ik zou er aardig wat geld in steken en zag het als belegging in een familiebedrijf. Uiteindelijk ben ik wel elke week een keer gaan kijken tijdens de bouw. Toen het tweede filiaal werd geopend ben ik elke week wel een keer mijn auto gaan wassen. Uiteindelijk bleef ik steeds langer. Zo werd ik langzaam met het carwashvirus besmet. Voor ik het wist stond ik zelf met een borstel in mijn handen. Toen al zeiden we tegen elkaar als we een mooie derde locatie kunnen vinden dan is het een mooi moment voor mij om actief in het bedrijf te stappen.”
DICO
Uiteindelijk werd er een geschikte locatie gevonden voor de derde locatie van Niels Autowas. Volgende maand moet de nieuwe locatie op de Stephensonstraat 15 in Harderwijk de eerste auto’s gaan wassen. “Nadat Niels op zijn eerste locatie voor een Istobal wasstraat heeft gekozen, komt in de nieuwste net als in het vorige filiaal een DICO wasstraat. We krijgen een kettingmachine van bijna 50 meter en vier wasboxen. Voorafgaand aan de kettingmachine plaatsen we ook nog de ARS Velgenreiniger van Eenzet. Het stofzuigplein van Ergox biedt plek voor 10 auto’s met gratis lucht voor banden en mattenkloppers.”
Volgens Arnold staat Niels Autowas voor kwaliteit, service en aandacht en gaan die kernwaarden ook duidelijk terugkomen bij het nieuwe filiaal. “Naast de kwaliteit gaan we ook voor duurzaamheid. Het bronwater wat we oppompen kunnen we nagenoeg bijna helemaal recyclen dankzij de biologische water recycle systeem van Wasserschmidt. We hebben daarvoor vier putten in de grond voor de kettingmachine en nog een put voor de wasboxen, samen goed voor 100.000 liter water. We gebruiken biologisch afbreekbare producten van Flowey zodat we niet alleen een goed wasresultaat halen, maar dus ook goed het water kunnen hergebruiken.”