Marketing zou volgens Lex Blomsma, eigenaar van Carwash Marketing, een grotere prioriteit moeten krijgen bij veel ondernemers in de carwashbranche. “Het zorgt ervoor dat er nieuwe klanten komen, maar ook dat klanten die al eens geweest zijn, terugkomen. Consistentie in je marketing is hierbij erg belangrijk, het is de sleutel tot succes.
Vorige week kon je onder andere lezen over online en offline zichtbaarheid van het carwashbedrijf. Deze keer meer over het online gedeelte en wat nodig is om succesvol te worden op het gebied van carwash marketing. ” Wat je zaait moet ook terugkomen in je oogst. Dat noem je conversie en die kun je meten. De uitdaging van marketing is om de euro die je uitgeeft minimaal te verdubbelen. Als je een werkwijze hebt waarbij dat lukt, heb je de perfecte marketingmix. “Het kiezen van de juiste sociale mediakanalen is heel belangrijk en veel mensen vergeten bepaalde opties, die wil ik ook graag onder de aandacht brengen”, legt Lex uit.
Uitdaging
Een uitdaging waar veel ondernemers tegenaan lopen is tijd. “Carwasheigenaars hebben genoeg te doen van het bedienen van klanten tot de administratie of het aansturen van een team. Marketing staat dan vaak niet heel hoog op het lijstje, maar toch is het een belangrijk aandachtspunt. ” Volgens Lex is het beter om wekelijks iets op sociale media te plaatsen, dan onwijs enthousiast aan de slag te gaan en enkele weken heel veel te posten, om het daarna te laten versloffen. “In consistentie herken je leiderschap. Je maakt de commitment om iets te doen en blijft het ook doen in een bepaald ritme, net zo lang tot je resultaat hebt.”
Wanneer je effectief aan marketing wilt beginnen is het handig om een conceptplanning op te stellen. Wanneer produceer je een bericht, wanneer plaats je het en ga je het middels een budget promoten. Meet de conversie en zorg dat je gericht aan de slag gaat.” Plaats je twee keer per week iets en doe je zo nu en dan een spontane actie dan hou je een rode draad en zien bezoekers van je kanalen het als iets extra’s.”
Social media kanalen
“Zeker voor starters is dit een grote uitdaging. Welke kanalen ga je gebruiken. De valkuil is dat er teveel kanalen worden gekozen LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, Youtube. Voor je het in de gaten hebt is het vullen van alle kanalen toch een dagtaak geworden”, zegt hij. Het werkt het best, zeker in het begin om je als ondernemer te beperken tot één of twee sociale mediakanalen. “Zorg hierbij wel voor consistentie zodat je vervolgens door kunt bouwen vanuit een goede basis.”
E-mail marketing
Wat vaak over het hoofd wordt gezien is e-mail marketing. “Het is misschien wel het meest onderschatte marketingkanaal. Door één keer per maand een mail aan je klanten te
sturen, houd je binding met ze en blijf je ’top of mind’, koppel je een actie aan je mail dan kun je het resultaat makkelijk meten.” Combineer je e-mailmarketing met je social media dan ontstaat er een synergie effect. Het ene kanaal versterkt het andere en je krijgt meer terug op je investering.
Veel ondernemers doen het liefst alles zelf als het gaat om het produceren van content. “Video’s opnemen en bewerken met de smartphone, maar natuurlijk ook het maken van foto’s en teksten. Je moet uitzoeken waar je goed in bent en wat lukt, maar ook zeker niet bang zijn om hulp in te schakelen van een gespecialiseerd bedrijf als je geen tijd of zin hebt of als het gewoonweg niet lukt.”