De carwashmarkt in Las Vegas wordt steeds professioneler. Sin City had tot enkele jaren geleden voornamelijk smoezelige wasstraatjes en vunzige wasboxen, dat is echter met de komst van enkele grotere spelers flink veranderd. Go Carwash, Wow Carwash en Luv Carwash zorgen ervoor dat de bijna 2 miljoen inwoners van de stad en de voorsteden met een schone auto de weg op kunnen. Las Vegas is een van de snelst groeiende steden van Amerika en dat is dus ook de carwashbranche opgevallen.
Luv Carwash zit nog niet heel lang in Las Vegas, het bedrijf werd zelfs pas in 2021 opgericht. Desalniettemin heeft Luv Carwash in totaal al 72 wasstraten in Amerika. De wasstraten tillen het begrip carwashbeleving naar een ander level. Alles is in thema uitgevoerd van de reclame-uitingen tot de showbogen. Klanten die komen wassen betreden de Tunnel of Luv. De blauw en roze kleuren uit het logo komen terug in de wastunnel die mooi oplicht tijdens een wassing.
Luv is in the air
Piper Vick is manager van Luv Carwash aan Tropicana Ave, enthousiast vertelt ze over het Luv-concept. ‘Bijna iedereen die zijn auto bij ons wast, heeft enige vorm van een abonnement. In totaal gaat het om bijna 60 procent’, zegt ze. Bij de automatische betaalzuilen worden klanten dan ook eerst richting een abonnement geleid voor de losse wasbeurten geselecteerd kunnen worden. Alles helemaal in een specifieke Luv-stijl. Bij de duurste wasbeurten ontvangen klanten een geurhanger met de tekst: Luv is in the air. Bij het uitrijden staat het bord: You look Luvely, have a nice day. De bedrijfsnaam komt op een originele manier steeds terug.
‘Een wasbeurt duurt ongeveer drie minuten. Onze klanten gaan door de Peco wasstraat en afhankelijk van het programma dat ze hebben gekozen krijgen ze bepaalde opties wel of niet. We doen op deze locatie zo’n 200.000 wassingen per jaar. Klanten zijn enthousiast over ons concept en dat zien we ook terug. De abonnementhouders komen regelmatig wassen en het aantal mensen dat lid wordt stijgt dagelijks. Op een bord bij de receptie is te zien welke resultaten worden behaald. Zo kunnen we precies zien hoeveel abonnementen we elke week verkopen bijvoorbeeld. Zoals je ziet gaat het aardig goed.’
Wow
Een andere grote nieuwe speler in Las Vegas is Wow Carwash. Dit bedrijf bestaat ook slechts een aantal jaar en heeft nu al 9 locaties in en om Las Vegas. Wat op de bezochte locatie opvalt is de frisse look van de wasstraat. Alles ziet er nieuw uit ondanks dat de locatie al ruim 2 jaar oud is. Manager Jayden laat trots alles ins en outs zien en wat opvalt is dat het bedrijf veiligheid hoog in het vaandel heeft. ‘We hebben een speciaal AI-systeem genaamd no pileups. In totaal hebben we 97 camera’s op deze locatie en degene in de wasstraat worden gebruikt om ongelukken te voorkomen. Het systeem herkent auto’s in de wasstraat en merkt bepaalde problemen op nog voor ze gebeuren. Als mensen bijvoorbeeld remmen en daardoor een auto achterop dreigt te knallen, stopt de wasstraat automatisch.’
De wasstraat is 4 jaar achter elkaar benoemd tot beste carwash van Las Vegas. ‘We zijn daar erg trots op, daarom dragen we het ook uit op onze locaties. We hechten zelf veel waarde aan het duurzaam wassen. We recyclen ons waswater en we pakken het wassen echt professioneel aan. Zo hebben we bijvoorbeeld een guest relations office waar klachten en dat soort zaken worden afgehandeld. We doen zo’n 100.000 wassingen al op deze locatie en er is nog altijd een stijgende lijn te zien. Ongeveer 50 procent van onze klanten heeft een abonnement en komt dus vaker terug’, legt hij uit.
Go Carwash
Last but nog least is er nog Go Carwash. Een vrij nieuwe speler in Vegas, maar niet in Amerika. ‘In totaal hebben we meer dan 100 wasstraten in het land. Deze locatie is onze zesde in Las Vegas en is pas een paar maanden open’, zegt een manager. De wasstraat oogt ook echt nieuw en ruikt enorm fris. ‘Dat komt omdat we wassen met kersengeur. Dat geeft echt een heerlijk frisse geur zowel binnen als buiten de wasstraat. We horen onze klanten er ook continue over want de geur verspreid tijdens de wassing ook in de auto’, zegt hij. Ook Go Carwash heeft een hoog aantal abonnees en koppelt dit met een slim kentekenherkenningssysteem waardoor klanten makkelijk kunnen doorrijden en gemeten kan worden hoe vaak een bepaalde klant wast.