Carwash XL opende eind december zijn deuren in Veen. Ondernemer Ad-Jan van Rijswijk deed lang onderzoek naar hoe zijn wasstraat moest worden. Inmiddels is zijn locatie ruim een maand open en heeft hij al een aantal keer grote aantallen wassers op bezoek gehad. Zijn bijzondere carwashconcept valt blijkbaar goed in de smaak. Carwashnieuws nam tijdens de opening een kijkje en zag hoeveel automobilisten de wasstraat al op de eerste dag wisten te vinden, een maand na dato gaan we nogmaals langs om te kijken of de wasstraat de verwachtingen waarmaakt.
‘Op dit eiland zijn mensen heel kritisch, ze moeten voor veel diensten en producten best een eind rijden en zijn daar bereid toe, maar dan moet het product ook wel echt goed zijn. Voorheen reden mensen om hun auto te laten wassen best richting Den Bosch. Dat hoeft nu dus niet meer’, zegt Ad-Jan. De 55 meter lange wasstraat zou in eerste instantie niet zo groot zijn. De oorspronkelijke ideeën waren een stuk kleiner, maar uiteindelijk besloot hij om het echt groot aan te pakken.
Eerste maand
Hoe is de eerste maand bevallen? ‘Het is heel bijzonder wat er allemaal gebeurt. Het team is jong maar staat als een huis. Dat hebben ze inmiddels wel bewezen met een aantal ontzettend drukke dagen. Op de drukste dag hebben we 753 auto’s gewassen en er zaten meer van dit soort dagen tussen. Dan is het geweldig om te zien dat alles goed doorloopt en het team alles kan oppakken. Dat komt toch door de lange voorbereiding waarbij we collega’s hebben ingewerkt’, zegt hij. Dat werpt volgens hem nu zijn vruchten af en geeft hem een goed gevoel. ‘De wasstraat zelf draait geweldig en we hebben er nauwelijks problemen mee gehad. In de stofzuighal is de doorloop goed. We dachten dat we de comfortplekken misschien net te groot hadden gemaakt waardoor er te weinig plek zou zijn op piekmomenten, maar dat blijkt gelukkig niet het geval.’
Marketing
De ondernemer is trots op het eindresultaat. Volgens hem hebben alle partners tijdens de bouw prachtig werk geleverd. Zijn wasstraat is goed zichtbaar gemaakt voor de omgeving door grote, lichtgevende gevelletters en een groot ledscherm. ‘De laatste keer dat je kwam was alle klaar. Dan begint de spanning want weten mensen je dan ook wel te vinden? Dat was en blijft de grootste uitdaging van deze wasstraat. Het dorp Veen heeft maar 2.500 inwoners dus we moeten mensen uit de hele regio deze kant op krijgen’, zegt hij.
‘Als we naar het aantal wassingen kijken en waar de mensen vandaan komen, lijkt het erop dat we erin slagen om die regiofunctie te vervullen. Dat gaat niet zomaar. Als je wil dat je bekend wordt, moet er geïnvesteerd worden in marketing. Dit doen we op veel manieren: flyers, in lokale kranten, op lokale radio en vooral op internet. Het is leuk om te zien dat onze moeite loont. Ik wordt aangesproken door mensen die onze naam op verschillende plekken tegenkomen. Een vriend vertelde dat de openingsactie in beeld kwam toen hij een spelletje aan het doen was. Mijn zoontje kreeg thuis een reclame via YouTube. Daarvoor moet ik 8th GEAR toch wel een dikke pluim geven. In het begin was ik heel kritisch, want het moet gewoon goed zijn en er moet geleverd worden. Daar zijn ze tot nu toe in geslaagd.’
Wasboxen
‘De wasboxen mogen nog wel wat beter lopen dus daar gaan we nog iets meer op focussen. Voorlopig voeren we de openingsactie in de wasstraat nog een tijdje door voordat we een nieuw product in de wasstraat gaan lanceren in het derde kwartaal’, zegt hij. Op die manier wil hij de klant blijven verrassen en steeds wat nieuws hebben om te melden.