Uit de nieuwste editie van het naslagwerk ‘Wassen in Cijfers’ van BOVAG Autowas- en Poetsbedrijven blijkt dat het aantal medewerkers in de carwashbranche sinds 2010 is verdubbeld tot ruim 2.600. Het vinden van nieuw personeel baart ook de ondernemers in deze sector momenteel zorgen, maar desondanks heeft 74 procent plannen om op de korte termijn te gaan investeren.
De gemiddelde leeftijd van medewerkers is met 27 jaar bijzonder laag. 70 procent van de autowasbedrijven geeft aan enige, veel of zeer veel moeite te hebben met het werven van nieuwe medewerkers, terwijl 1 op de 6 zegt geen of weinig moeite daarmee te hebben. Overigens stelde in de vorige uitgave van ‘Wassen in Cijfers’ 3 jaar geleden vrijwel eenzelfde percentage van de respondenten dat het moeilijk was om personeel te vinden. Ondanks het personeelstekort verwacht twee derde van de ondernemers dat hun bedrijf de komende 3 tot 5 jaren zal groeien. Een kwart voorziet consolidatie en 12 procent verwacht de onderneming te verkopen.
44 procent wil nieuwe vestiging
Bijna driekwart van de respondenten heeft investeringsplannen op de korte termijn, waarvan ruim meer dan de helft (56 procent) vooral wil verduurzamen, bijvoorbeeld door zonnepanelen en LED-verlichting te installeren. 3 jaar eerder was dat nog minder dan een derde. 44 procent denkt concreet aan een nieuwe vestiging of een overname en ook dat was in de vorige uitgave minder dan een derde. Het aanpassen van de stofzuigerplaatsen was 3 jaar geleden een doel voor een kwart van de ondernemers met investeringsplannen, intussen staat dat bij 36 procent van hen op het boodschappenlijstje.
600.000 auto’s nooit gewassen
‘Wassen in Cijfers’ ontsluit marktgegevens op basis van onderzoek onder de BOVAG aangesloten autowas- en poetsbedrijven en onder ruim 1.000 automobilisten. Daaruit blijkt dat zo’n 600.000 auto’s niet of nauwelijks gewassen worden en dat aantal is gelijk aan 3 jaar geleden. In 2015 kregen zelfs 800.000 auto’s nooit een wasbeurt. Tegelijkertijd is het totale aantal personenauto’s in Nederland sinds 2015 met ongeveer 1 miljoen toegenomen, waardoor het relatieve aantal vieze auto’s dus fors is afgenomen. Het hardnekkige adagium ‘wassen is krassen’ gaat vrijwel niet meer op, aangezien nog maar 5 procent van de ondervraagde BOVAG-autowasbedrijven nylon borstels gebruikt in de wasstraat of roll-over. Dat betreft dan voornamelijk truckwashes. Het gros gebruikt textiel (68 procent) en/of foam (54 procent) en die aandelen zijn de laatste jaren fors gegroeid.