Carwash Rijen klaar voor de toekomst met state of the art wascentrum

De opening van Carwash Rijen markeert het einde van een grote transitie van enkele jaren waarbij Shell Rijen aan de Europalaan helemaal gereed is gemaakt voor de toekomst. Het tankstation, carwashgedeelte en de shop werden helemaal vernieuwd met als kers op de taart een enorme wasstraat. Carwashnieuws brengt een bezoek aan de hagelnieuwe wasstraat en krijgt een rondleiding van Jac van Dorst vader van eigenaresse Chantal van Dorst. 

Op een zonnige donderdagochtend staat Jac ons al op tijd op te wachten bij het Shell tankstation. De ondernemer begroet bijna iedere tankende klant. Aan de overkant, waar de meterslange wasstraat is verrezen, staat voor een doordeweekse dag een aardige rij. “We merken dat heel veel mensen van onze speciale openingsactie gebruikmaken. Iedereen kan zijn auto deze weken wassen met het duurste programma voor slechts vijf euro”, zegt hij enthousiast. Het blijkt een schot in de roos.

Overgang 

Aan de bouw van de enorme wasstraat ging aardig wat vooraf. Het begon allemaal bij de verbouwing van de shop en het maken van een heuse lunchroom op het tankstation. “Iedereen verklaarde ons in eerste instantie voor gek toen we Broodje Rijen startten. Tegenwoordig komen collega’s vaak over de vloer om te kijken hoe we het precies hebben aangepakt. We krijgen dagelijks zo’n 1200 tankende klanten over de vloer dus het is zeker wel een succes te noemen”, zegt Van Dorst over het begin van de overgangsperiode van het complex.

In eerste instantie waren er enkel verpakte broodjes op het station te krijgen. “Echter dacht mijn dochter dat er veel meer te behalen zou zijn uit een echte lunchroom. Daarom besloot ze om Broodje Rijen te starten. We hebben groot uitgepakt met een complete nieuwe keuken en een professionele kok die ervoor zorgt dat we echt hoge kwaliteitsbroodjes kunnen aanbieden”, zegt hij. Inmiddels is het volgens hem ook echt een begrip in de regio geworden en worden de broodjes ook veelvuldig door hele bedrijven besteld. “Daarom hebben we besloten om ook te gaan bezorgen.”

Ambitieus project

Om het bedrijf helemaal klaar te maken voor de toekomst werd besloten om het wasgedeelte groots aan te pakken. Dit begon met het renoveren van de al bestaande wasboxen en de roll-over.  “We hebben alles op laten knappen en hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe betaalmiddelen beschikbaar zijn op onze wasboxen en roll-over. Daarnaast hebben we alles in de nieuwe CarwashRijen huisstijl laten uitvoeren”, zegt de ondernemer trots. Tegelijkertijd werd begonnen aan het bouwrijp maken van de grond op de locatie tegenover het tankstation. “Het is een ambitieus project, nu alles staat zoals het hoort kunnen we vol aan de slag.”

De nieuwe wasstraat werd geplaatst op een flink perceel aan de overkant van het tankstation. “Het terrein van 6000 vierkante meter grond kwam te koop, dat was een buitenkansje met dit in ons achterhoofd. We hebben 1500 vierkante meter gebruikt voor onze washal. Voor het omringende terrein zoeken we nog een goede bestemming.”

Kettingbaan 

Dat er goed is nagedacht over het concept blijkt wel uit de aanwezigheid van een hek net voor de ingang van de wasstraat. “Als mensen met een te groot voortuig, bijvoorbeeld een pick-up truck, in de rij zijn gaan staan, kunnen we ze gemakkelijk uit de rij halen en ze via het hek naar onze hoge roll-over doorverwijzen zonder dat de rest van onze gasten er echt last van heeft”, legt Van Dorst uit. Klanten die wel met de auto door de wasstraat kunnen, krijgen een uitgebreide voorwas van twee personeelsleden voor ze de 45 meter lange Holz kettingwasstraat betreden. 

“We hebben voor een zeer volle kettingbaan gekozen met een optimale opstelling qua machines, het gaat namelijk niet alleen om de lengte van de ketting maar vooral wat er in de wasstraat staat”, legt de ondernemer uit. Er werd gekozen voor twee sets wielreinigers en twee portaalwasinstallaties voor de zijkanten. Uiteraard mocht ook een polish lavaboog niet ontbreken en werd er gekozen voor een goede en stille droogmachine. “We hebben onze droogruimte extra goed geïsoleerd zodat het voeren van een normaal gesprek op het stofzuigplein gewoon mogelijk blijft.” Een mooie primeur is het hydraulische systeem dat de machines aandrijft. Waar er voorheen olie door de leidingen werd gepompt heeft Carwash Rijen een andere vloeistof die, mocht een leiding klappen, geen schade aan auto’s of de machine toebrengt.

Dat de ondernemers voor Holz kozen was het resultaat van een uitgebreide oriëntatie. “We zijn bij onwijs veel professionele wasbedrijven over de vloer geweest en zagen dat het meerendeel van de professionele wasstraten een Holz machine heeft. Veel van die bedrijven wassen ook met chemie van Sireon dus vandaar dat we daar ook voor zijn gegaan, het is een goede combinatie. We kende dat bedrijf sowieso al omdat ze ook de chemie voor onze wasboxen en roll-over leveren. Qua vloeren hebben we gekozen voor Danny Aerts van Dartes Chemie, ook de beste in zijn vak.” Bij het betreden van de wasstraat komt een frisse geur de wassers tegemoet, iets dat volgens Van Dorst ook heel belangrijk is. Iedere avond wordt de hele machine schoongemaakt. “Iedereen mag pas naar huis als alles pik en span is. We willen dat wassers onze wasstraat al met een schoon gevoel betreden.” 

Compleet gratis stofzuigplein 

De ondernemers hebben service onwijs hoog in het vaandel staan, het moet zorgen voor een onderscheidend concept. Terwijl Van Dorst het stofzuigplein toont onderbreekt hij het gesprek meerdere keren om gasten te wijzen op de gratis bandenspaningsmeters en mattenkloppers. Hij is niet te beroerd om zelf te laten zien hoe de mattenklopper werkt. “Het grappige is dat ik eerst nogal sceptisch was over het aantal stofzuigplaatsen dat mijn dochter wilde laten plaatsen. Ik ben blij dat we het gedaan hebben want we hebben al momenten gehad dat alle 18 plaatsen bezet waren en dat terwijl we pas net open zijn”, zegt hij trots. 

Op het zeer complete stofzuigplein werd een groot centraal systeem geïnstalleerd door Ergox. In Hansa service werd een partner gevonden voor onder andere de mattenreinigers. “We zijn echt voor de beste partijen in de markt gegaan en willen dat ook echt laten zien. Daarom hebben we alles gratis beschikbaar gemaakt voor onze klanten. Daarnaast willen we mensen een warm gevoel geven op ons stofzuigplein daarom hebben we ook altijd wat gezellige muziek op de achtergrond aan staan”, legt hij uit terwijl hij de faciliteit laat zien. Alles is ruim opgezet zodat openstaande deuren elkaar niet raken. Daarnaast zijn vanaf twee kanten stofzuigers en luchtspuitjes te gebruiken en staan er vijf matten reinigers en luchtpompen voor de bandenspanning. 

Klaar voor de toekomst 

Een ander speerpunt bij de de bouw van Carwash Rijen was volgens Van Dorst duurzaamheid. “Je ziet het nu ook in de politiek, we moeten allemaal aan duurzaamheid en het milieu denken. Wij zijn daar best ver in gegaan. Bruine de Bruin heeft bij ons een state of the art water recycling systeem geïnstalleerd. We hergebruiken nagenoeg bijna al het water behalve bij het voorwassen”, vertelt hij enthousiast. Op het dak van de wasstraat liggen 380 zonnepanelen. Deze leveren stroom aan de carwash, maar ook aan het Shell-tankstation. “We hebben een leiding onder de grond naar het tankstation laten trekken. Hierdoor draait alles op onze zelf opgewekte stroom. Over een tijdje plaatsen we nog twee snelladers om elektrische auto’s te laden en zelfs deze worden dan voorzien van onze zonnestroom.” 

Van Dorst was vroeger zelf altijd Toyota, Lexus, Suzuki en Mazda -dealer en maakte zo mee dat het merk voorloper wilde zijn in het hybride segment. Dat duurzame zit er daarom nog altijd in. “We moeten als bedrijf echt het voorbeeld geven. Zo zijn we helemaal klaar voor de toekomst.” Niet alleen duurzaamheid was belangrijk bij de bouw maar ook transparantie. “We hebben express voor een pand gekozen met veel ramen. Dat scheelt ook weer in de verlichting. De verlichting die we hebben is uiteraard allemaal LED.” De open uitstraling heeft daarnaast nog de functie om mensen naar de wasstraat te trekken. “Als mensen auto’s door de wasstraat zien gaan zijn ze zelf ook sneller geneigd om de auto te wassen. Mensen kunnen daarnaast ook goed zien dat hier een gloednieuwe wasstraat zit. ’S avonds verlichten we de wasstraat en het hydraulische systeem, dat ziet er heel indrukwekkend uit.” 

Klanten

De klanten moeten uit de wijde omgeving komen. De wasstraat richt zich niet alleen op inwoners uit het dorp Rijen zelf. “Rijen is geen wereldstad natuurlijk maar we zitten wel in een mooi industriegebied waar veel mensen werken. We verwachten dat we klanten gaan krijgen uit Dongen, Oosterhout, Breda en Tilburg. We zijn ervan overtuigd dat als je een goede dienst levert mensen echt wel 10 minuten willen rijden.” Het bedrijf hoopt snel te groeien naar ongeveer 70.000 wassingen per jaar. 

Om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk klanten te trekken, heeft het bedrijf een agressieve actie bedacht. “Ons allerduurste en beste programma kost tot begin 2020 maar 5 euro. We merken echt dat dat heel goed werkt. Daarnaast hebben we flink laten flyeren, 120.000 huishoudens uit de regio hebben een flyer van ons ontvangen”, legt hij uit. Uit het tankstation wordt ook veel klandizie verwacht. De 1200 unieke bezoekers die dagelijks daar langskomen vormen allemaal waspotentieel. “We zoeken ook de samenwerking op met veel auto- en taxibedrijven. Daar zitten er best een aantal van hier in de regio.” 

VIP-ruimte

Een klein gedeelte in de carwash staat nog leeg. Achter twee roldeuren is alles voorbereid voor de toekomst. “We willen ons zoals gezegd echt onderscheiden door service. Daarom kunnen VIP-behandelingen ook niet ontbreken. We hebben ruimte gemaakt voor 2 VIP-ruimtes en willen daar ook een net wat ander concept op gaan aanbieden als bij veel anderen wasstraten.” 

Het plan is volgens Van Dorst dat er enkele kleine auto’s en fietsen moeten worden aangeschaft in de nabije toekomst. Op die manier kunnen mensen de auto ’s ochtends komen brengen en bijvoorbeeld na het werk weer helemaal krasvrij komen ophalen. “We hebben zelfs al iemand aangenomen die gespecialiseerd is in het poetsen van auto’s. Daarnaast kan hij ook krasjes en andere oneffenheden in de lak wegpoetsen. Vanaf he voorjaar willen we dit gaan invoeren, zo kunnen we mensen compleet ontzorgen.” 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.