BBRV: ‘We willen meer slagkracht voor de carwashbranche bij de overheid’

De Belgische Beroepsvereniging Reiniging Voertuigen (BBRV), gaat op in mobiliteitsfederatie Traxio. De organisatie vertegenwoordigt het grootste gedeelte van de automobielindustrie in België en is vergelijkbaar met de Nederlandse Bovag. Door de samengang zou de Belgische carwashbranche grotere slagkracht moeten krijgen ten opzichte van de overheid. ‘Een van de aanleidingen was de coronasluiting van onze sector waar je zag dat in Nederland en Duitsland carwashes wel open mochten blijven tijdens lockdowns. Dat zette ons als BBRV wel aan het denken’, zegt Guy Proost, voorzitter van de BBRV. 

Voor de bij BBRV aangesloten carwashes en detailers gaat er niet veel veranderen volgens Guy. Volgens hem heeft het enkel voordelen. ‘Het lidmaatschapsgeld gaat iets omhoog en wordt dus voortaan voldaan aan Traxio. In ruil daarvoor kan de vereniging de grotere problemen die spelen hier in de branche op de politieke agenda krijgen. Aan de andere kant krijgen onze leden nu ook toegang tot experts op verschillende vlakken van de bedrijfsvoering. Zo kunnen ze onder andere juridisch advies inwinnen of bijvoorbeeld vragen stellen over bepaalde arbeidszaken waar ze niet uitkomen.’ 

Corona

Tijdens de coronacrisis kwam het bestuur van de BBRV erachter dat de echte slagkracht richting de politiek niet zo aanwezig was als gehoopt. ‘Via enkele leden hebben we wel geprobeerd de lokale en landelijke politiek te beïnvloeden maar het bleek niet voldoende. Onze sector moest sluiten waar veel andere wel open mochten blijven. We zagen dat Traxio de zaken veel beter voor de leden geregeld kreeg. Daar kwam ook het idee vandaan om op te gaan in deze organisatie. Net als bij Bovag vormen we een afdeling met eigen bestuur, wat dat betreft verandert er ook niet zo heel veel.’

Handcarwashes

Een ander belangrijk punt waarvoor meer slagkracht bij de politiek nodig is; de illegale handcarwashes. Nog altijd vormen deze bedrijfjes oneerlijke concurrentie voor de bedrijven die zich wel aan alle geldende regels houden. Het was enkele jaren geleden dan ook een van de redenen om de branchevereniging überhaupt in het leven te roepen. ‘Het loopt in veel steden nog altijd de spuigaten uit. De illegale handcarwashes houden zich niet aan de regels, wassen voor oneerlijke en onrealistische prijzen  waardoor bedrijven die zich wel aan de regels houden in de problemen komen. Momenteel is er op veel plaatsen nog altijd veel te weinig aandacht voor dit probleem bij de lokale overheden’, zegt Guy stellig. 

De BBRV hoopt dat Traxio kan helpen om het probleem opnieuw meer op de kaart te zetten, niet alleen bij lokale overheden, maar ook bij de landelijke overheid. ‘Er moet echt harder worden opgetreden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden en het zou ook makkelijk moeten zijn voor de overheid. Ze overtreden de milieuregels. Daarnaast vindt er vaak een vorm van mensenhandel en of uitbuiting bij deze illegale bedrijven plaats. Mensen krijgen geen eerlijk loon en dat kan ook niet als je met twee mensen een half uur een auto van binnen en buiten staat te poetsen voor iets meer dan tien euro.’ Recent werden volgens hem wel enkele successen geboekt. ‘In Sint-Truiden zijn een aantal bedrijven gedwongen gesloten na invallen door de politie, maar het is niet genoeg het moet landelijk worden aangepakt.’

Flexijobs 

De carwashbranche zou tevens graag aansluiten bij het inhuren van mensen die gebruik maken van zogenaamde flexijobs. ‘Dat is een tijd geleden door de overheid in het leven geroepen om zwart werken tegen te gaan. Mensen mogen naast hun vaste baan dan nog wat extra uren elders werken ze worden daarbij dan niet extra belast.  Het probleem voor ons is echter dat dit slechts voor bepaalde branches geldt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de horeca. Daarom is dit ook in het leven geroepen. Deze sector komt moeilijk aan personeel, hetzelfde geldt voor onze branche maar helaas kunnen wij nog geen flexijobs aanbieden. Hopelijk kunnen we dat in de toekomst veranderen.’ 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.