Winterscreenwash op basis van bio-ethanol uit suikerriet in plaats van giftigere synthetische ethanol. Duurzaamheid en milieubewust bezig zijn, wordt steeds belangrijker, ook in de carwashbranche. Jan Snijders van Snijders Handel wil het goede voorbeeld geven en biedt daarom in samen werking met een Nederlandse fabrikant nieuwe product aan. “Het klinkt misschien een beetje geitenwollen sokken, maar ik vind het belangrijk om aan de planeet te denken”, zegt de ondernemer.
De winterscreenwash bevat nog wel een klein beetje ethanol, maar is met minder dan 20 procent een stuk minder schadelijk voor het milieu dan de gebruikelijke producten die zo’n 90 procent ethanol bevatten. “Zo’n twee miljoen liter van het product belandt ieder jaar op het wegdek en in het milieu. Iedereen verkoopt het, van tankstations en carwashes tot winkels als de Action. Als het beter kan waarom zouden we dat dan niet met z’n allen doen? Op den duur zal het waarschijnlijk ook wel verplicht worden, je ziet nu al dat er op landelijk niveau steeds meer verplichtingen komen op het gebied van milieu.”
Populair
Dat het product zo veel verkocht wordt is niet onlogisch volgens Jan, er zitten leuke marges op. “De gemiddelde verkoopprijzen liggen tussen de 9 en 15 euro ongeveer terwijl de inkoop zo’n 2 a 3 euro is. Dit product kost ongeveer een euro meer, maar je kan er doordat het beter is voor het milieu ook wel iets meer voor vragen. Zeker voor carwashes die ook met biologisch afbreekbare shampoos werken, is het een leuke aanvulling op het assortiment.”
Naast de voordelen die het nieuwe product heeft voor het milieu, heeft het voor afnemers volgens de ondernemer nog meer voordelen. “Doordat er veel minder ethanol in zit, mag je er veel meer van op voorraad hebben. Het is een stuk minder brandbaar dan andere producten op de markt. Ondernemers die echt een steentje willen bijdragen aan het milieu kunnen tevens kiezen voor een milieu bewuster alternatief op de de-icer. Voor beide zijn verder weinig duurzame alternatieven op de markt”, besluit hij.