‘Ik heb duizenden carwashborstels verkocht en honderden varianten ontworpen’

Internationaal accountmanager Rutger Berendsen (33) verlaat Brushcom. Een van de vaste gezichten van de borstelproducent verruilt de carwashbranche voor een nieuw avontuur bij Berner. ‘Ik heb een derde van mijn leven bij Brushcom gewerkt. Ik heb met Roel wel duizenden borstels aan wasstraten verkocht. Een groot gedeelte daarvan tekent en ontwerpt hij zelf’, zegt hij op zijn laatste werkdag. We blikken terug op meer dan een decennium in de carwashbranche. 

De hoeveelheid borstels die hij uiteindelijk verkocht blijft gissen, maar dat het er enkele duizenden zijn, dat moet wel volgens hem. ‘In de eerste jaren heb ik een honderdtal borstels ontworpen, aangepast en verbeterd. Daarnaast heb ik compleet nieuwe versies gemaakt gebaseerd op de contouren van nieuwe auto’s. Automodellen veranderen namelijk vaak en daarom moeten we de borstels ook mee blijven veranderen’, zegt hij. In wasstraten van 20 verschillende merken hangen borstels van Brushcom. ‘We zijn in de jaren dat ik er heb gewerkt, uitgegroeid van kleine speler naar een van de grootste spelers in Europa.’

Groei
Dat is ook precies wat Rutger zo mooi vindt; de groei van klein bedrijf naar grote internationale speler. ‘Je zag het ook aan de beurzen waarop we een stand hadden. In het verleden moest je blij zijn met 20 concrete leads uit een beurs in het buitenland. Afgelopen keer op de show in Nashville hadden we er de eerste beursdag alleen al 70. Je ziet dat we echt een begrip aan het worden zijn, niet alleen hier maar ook overzees.’ 

Een ander hoogtepunt voor Rutger is zijn groei binnen het bedrijf. Hij begon als technisch tekenaar en eindigde in de sales. ‘Ik ben stapsgewijs de verkoop ingerold. Begon in de productie en leerde zo ook het kantoor kennen. Dat is ook wel echt heel mooi dat je begint met het ontwerp, het daarna kan verkopen en uiteindelijk jouw product in de praktijk in werking ziet bij de klant. In 2016 brachten we een product op de markt dat echt voor een kentering in de markt zorgde. We maakten een borstel die het voorwassen van auto’s veel minder nodig maakte en daardoor echt voor tijdbesparing in het wasproces zorgde. Deze mochten we op heel veel locaties plaatsen. Dat is ook het charme van de branche je ziet da iedereen elkaar kent en dat je echt met ondernemers te maken hebt die alleen het beste willen.’ 

Reizen
Voor Brushcom bezocht Rutger ook vaak klanten in het buitenland. ‘Ik kan me de roodtrips door Europa met Roel en Lance goed herinneren. Dat we dan richting Italië gingen om potentiële klanten te ontmoeten en dan ’s avonds moe maar voldaan aan de pizza zaten. Zo zijn we op veel plekken in Europa maar ook daarbuiten geweest. Een ander persoonlijk hoogtepunt was mijn eerste reis alleen voor het bedrijf. Ik mocht naar een potentieel grote klant in Litouwen waar ik voor 12 mensen ons bedrijf en producten mocht pitchen, dat zijn wel echt bijzondere dingen. Ik ga het dan ook zeker missen, de branche, mijn collega’s en de ondernemers die ik vaak zelf sprak, maar na 11 jaar is het tijd voor een nieuwe uitdaging’, besluit hij.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.