De Carwash Show in Las Vegas staat altijd garant voor veel toeters en bellen, ook deze 2023 editie in een nieuwe hal van de Las Vegas Convention Center stelt op dat gebied zeker niet teleur. Veel Amerikaanse fabrikanten presenteren op grote stands hun nieuwste ontwikkelingen. Wat het meest opvalt is de next level beleving die de fabrikanten voor carwashondernemers willen creëren. Wat dat betreft springt Candyland, de thematische stand van leverancier Sonny’s, het meest uit het oog.
Roze suikerspin gekleurde borstels, draaiende lampen en lampen in de vorm van snoepjes. Candyland is het concept van Sonny’s en is slechts een voorbeeld van wat mogelijk is op het gebied van beleving in de carwash. De producent staat groots op de beurs en presenteert in het carwash easy-plan 12 oplossingen voor ondernemers. ‘Zo’n 2 jaar geleden hebben we echt ingezet op beleving en daar is dit het resultaat van’, zegt Heather Lee, verantwoordelijk voor de marketing van Sonny’s.
15.000 onderdelen
Een laatste innovatie is volgens Heather het e-commerce platform. ‘Ondernemers kunnen direct 15.000 onderdelen bij ons online bestellen. We zijn daarmee de grootste momenteel. Het laat ook wel echt zien waar we voor staan. Het moet makkelijk zijn voor de ondernemer, carwash easy. Een ander belangrijk punt is marketing en upselling. We doen dit met onze digital arch. Schermen in de showbogen die een manier geven om de klant te verleiden volgende keer een net iets duurder programma te nemen.’
Smartstop
Waar de fabrikant niet de enige mee is, maar naar eigen zeggen wel het verst, is het gebruik van Artificial Intelligence. Bij Sonny’s wordt het ingezet om ongelukken in de wasstraat te voorkomen. ‘Ons Smartstop concept zit geïntegreerd in onze backoffice en maakt gebruik van de camera’s die een wasstraat al heeft hangen. We hebben het inmiddels uitvoerig getest en de nieuwe locaties blijven zich aanmelden. Wat het systeem doet is het stopt de wasstraat automatisch zodra een ongeluk dreigt te gebeuren. Het systeem kan dit zien en herkennen en stopt dan automatisch de hele wasstraat’, legt Nathan uit.
Smartstop is inmiddels op meerdere locaties geïnstalleerd en boekt grote resultaten volgens Nathan. Hij laat het zien aan de hand van enkele voorbeelden. ‘We hebben het systeem draaien op een locatie die 170 auto’s per uur wast je kunt je voorstellen dat de auto’s dan aardig dicht op elkaar op de band staan. Desalniettemin zijn er geen ongelukken meer gebeurd sinds we ons systeem hebben geïnstalleerd. Het gaat om ongeveer 5 ongelukken per week die door het systeem voorkomen zijn. We zijn nu met verzekeraars in gesprek om kortingen voor klanten met dit systeem te bespreken.’
Robotarmen
Het Chinese Yigoli presenteert een futuristisch uitziende touchless carwash. Op schermen is daarnaast te zien wat het bedrijf zoal biedt. Wat het meest opvalt is een robot arm in actie die een auto kan tanken en alle handelingen van A tot Z uitvoert. ‘Momenteel zijn de we testfase bijna voorbij. Over een tijdje gaan we de machines in de markt zetten. We beginnen in China maar willen snel uitbreiden naar Europa en de Verenigde Staten. Naast de robottankarm werken we aan verschillende carwashmachines om onbemand te wassen. We hebben bijvoorbeeld een roll-over die op verschillende manieren in drukbevolkte steden geplaatst kan worden en waarbij mensen via een app kunnen afrekenen’, zegt één van de medewerkers.
Dog wash
Sander Hofmans van iClean Dog Wash staat ook deze editie op de Car Wash Show in Las Vegas, dit jaar met twee iClean Dog Wash modellen. De nieuwe CyberWash is volgens hem de absolute bestseller. ‘We hebben dit nieuwe Dog Wash model drie jaar gelanceerd en het grappig is dat dit model me het kortste heeft gekost om te ontwikkelen. Het design is geinspireerd door het design van de Tesla Cybertruck. Net als die versie van de truck van Tesla bestaat het CyberWash model uit hoekige lijnen en ziet het er erg futuristisch uit. Inmiddels hebben we er al een stuk of 80 van verkocht in Amerika. Amerika is de laatste jaren onze grootste markt geworden. We kunnen ook rekenen op veel interesse van de bezoekers hier’, zegt de eigenaar.
Zonnepanelen
National Carwash Solutions laat op de beurs onder andere een stofzuigopstelling zien met een geïntegreerd zonnepaneel. ‘Het paneel vormt tevens beschutting tegen de zon, of regen natuurlijk’, zegt een van de verkopers op de stand. ‘De stroom die opgewekt wordt kan gebruikt worden om de wasstraat te laten draaien, maar heeft dus een dubbele functie’, zegt hij. De stofzuigslangen die gebruikt worden zijn geseald met een rubber om ervoor te zorgen dat er geen onnodige energie verloren gaat.
Duitse wasstraat fabrikant Washtec probeert met de lineaire wasstraat techniek, die inmiddels in verschillende wasstraten in Europa al te zien is, ook de Amerikaanse markt te bestormen. Op de stand staat een demonstratie wasstraat opgesteld. Het van oorsprong Nederlandse Brushcom leverde al aardig wat borstels aan Amerikaanse ondernemers. Deze editie presenteert de fabrikant een nieuw soort foam genaamd CCT-foam. ‘CCT-foam staat voor Closed Cell Texture – foam en is uniek door zijn speciale nabehandeling. Door een speciale verhit techniek worden de “poriën” van de foam verder dicht geseald. Hierdoor dringt vuil niet meer door naar de kern en blijft het foam veel langer schoon. Daarnaast hebben is er een structuur laag aangebracht om extra wrijving te creëren. Dit zorgt ervoor dat de auto’s schoner worden dan met conventionele borstels’, zegt Roel Muskens, eigenaar van Brushcom.
Lichtjesparade
Naast enkele van oorsprong Nederlandse leveranciers trekt de beurs in Las Vegas ook de nodige Nederlandse bezoekers. Frank Vekemans, eigenaar van Washin7 is in Las Vegas met de georganiseerde Bovag reis. ‘Het is vooral leuk om andere ondernemers te spreken en elkaar eens op een informelere manier te leren kennen. Ik ga mee om te netwerken en om het bezoek aan de buitenlandse wasstraten de beurs vind ik persoonlijk minder interessant. Er zijn een paar kleine innovaties die ik in de gaten houd waaronder AI in de wasstraat, verder staat de Amerikaanse markt vrij ver van die van ons.’
Dennie van der Heijden is manager bij wasstraat WeWash. Het is zijn eerste Carwash Show Las Vegas en hij kijkt zijn ogen uit. ‘Het mooiste vond ik toch wel die Candyland-stand al die lampjes en beleving dat zie je niet in Nederland. Toch vind ik de machines die we hier gebruiken een stuk degelijker. Kijk naar merken als DiCo en Holz zij hebben echt kwalitatief betere en robuustere machines, hier draait het om de show. Het is echt een lichtjesparade’, zegt hij. Wat hem in positieve zin opvalt zijn de verschillende camerasystemen die gepresteerd worden. ‘Dat zou voor ons in Europa ook wel een uitkomst zijn. Dat het systeem voorziet of er mogelijk een ongeluk gaat gebeuren en automatisch een noodstop uitvoert. Ik denk dat dat veel schade in de wasstraat kan schelen. Veel carwashes, waaronder ook wij werken met jongeren die nog niet lang in een wasstraat staan, waardoor ze mogelijke ongelukken misschien minder snel herkennen, als je dat op zo’n manier kan opvangen dan zou dat goud zijn.’
Erik Stern branchemanager carwash bij Bovag heeft al enkele edities van de beurs in Amerika bezocht. ‘Een systeem dat ongelukken zou kunnen voorkomen is zeker interessant voor de branche. Het begint dan uiteraard bij de ondernemers. Wij hebben daar niet meteen een rol in. Aan de andere kant bieden we in samenwerking met Bovemij verzekeringen aan. Als blijkt dat carwashes ongelukken kunnen voorkomen, er minder geclaimd wordt en er dus geld overblijft dan kunnen we kijken wat dat voor een premie betekend natuurlijk.’ Verder is de trip van Bovag volgens hem vooral een unieke gelegenheid voor ondernemers om elkaar in een andere setting te ontmoeten en om eens over de grens naar wasstraten te kijken. ‘We zijn deze keer naar een paar carwashes in Phoenix geweest. Onze leden vinden het prachtig hoe open de Amerikanen zijn over bijvoorbeeld het aantal wassingen die ze doen. De wasaantallen zijn daar doorgaans een stuk groter. Dit jaar waren we met een recordaantal van 33 leden in Amerika.’